Beijings knallharde coronapolitikk skaper store problemer for Apple-leverandør Foxconn i det som er verdens største iPhone-fabrikk i Zhengzhou sentralt i Kina. Analytikere venter at både Kina-risikoen – og Apples tilbaketrekning fra landet – vil akselerere, melder Reuters.
En analyse nyhetsbyrået har gjort viser at det kinesiske innslaget i Apples globale produksjon er på vei tilbake. I de fem årene til 2019 var 44-47 prosent av leverandørene basert i Kina, men andelen falt til 41 prosent i 2020 og videre til 36 prosent i 2021.
Sakte, men sikkert
Apples kursendring henger ikke bare sammen med coronaproblematikk, men også den økte spenningen mellom USA og Kina innen både geopolitikk og handel.
Foxconns planer om opptrapping i India er allerede kjent. JP Morgan ser for seg at Apple flytter rundt 5 prosent av iPhone 14-produksjonen dit fra og med sent i år, og at én av fire iPhone-telefoner produseres i landet innen 2025. I løpet av samme periode estimerer meglerhuset at rundt 25 prosent av alle Apple-produkter produseres utenfor Kina – mot 5 prosent nå.
Samtidig viser Reuters-analysen at ingen land skiller seg ut som store kandidater til å ta Kinas plass, og flere kommentatorer mener Apple vil være tungt eksponert mot Kina i mange år ennå.
– Vietnam og India er ikke Kina. De kan ikke produsere i samme skala, kvalitet og med samme pålitelige infrastruktur, sier førsteamanuensis Eli Friedman ved Cornell University.
Frykter kjempebom
Kina-eksponeringen ser uansett ut til å koste Apple dyrt akkurat nå. I et blogginnlegg tirsdag skrev TF Securities-analytiker Ming-Chi Kuo ifølge nyhetsbyrået at den amerikanske giganten i fjerde kvartal risikerer å bomme på leveransemålene for iPhone 14 Pro- og 14 Pro Max-modellene med 20 millioner enheter som følge av opprøret blant arbeiderne ved Foxconn-fabrikken i Zhengzhou.
Analytikeren senker sine prognoser for kvartalets leveranser med rundt 20 prosent til 70-75 millioner enheter, noe som er godt under konsensus på 80-85 millioner. Han tror også at svikten i produksjonen kan ta bort etterspørselen for 14 Pro-modellene, og ikke bare utsette den – ettersom forbrukerne sliter med et tøffere økonomisk klima.
– Jeg kan ikke tenke meg at 2023 blir et sterkt år for Apples iPhone-inntekter, istemmer Robo Global-analytiker Zeno Mercer ifølge Reuters.
CFRA Research-analytiker Angelo Zino venter derimot at det tapte salget nå kan hentes inn igjen når forstyrrelsene i produksjonen gir seg.
– 14 Pro-modellene er utsolgt et stykke ut i januar, men vi regner med at salget deretter kan komme i kapp i løpet av mars-kvartalet, sier han.