<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Shoppet mer i november

Black Week og tidlig julehandel førte til at nordmenn shoppet mer i november.

Publisert 27. des. 2022
Oppdatert 27. des. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 189 ord
SHOPPET MER: Ingen november uten Black Friday og Black Week. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Fra oktober til  november økte omsetningsvolumet i detaljhandelen med 0,9 prosent, viser sesongjusterte tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Til sammenligning falt omsetningsvolumet med 0,3 prosent fra september til oktober.

«November har som regel vært en vekstmåned for detaljhandel de siste årene. Dette kan være forbundet med vridning av den tradisjonelle julehandelen fra desember til november, og store tilbudskampanjer som Black Friday og Black Week», skriver SSB.

Seniorrådgiver Anders Falla Aas sier det største bidraget kom fra salg av drivstoff, som økte med 3,4 prosent. Prisene på drivstoff falt med 4 prosent i samme periode.

– Elektronikkbutikker, sportsbutikker og netthandel bidro også til veksten denne måneden. Noe av økningen i november for disse næringene kan skyldes at flere er tidlig ute med julehandelen i november, sier Aas.

I dagligvarehandelen var omsetningsvolumet uendret, og har ligget stabilt siden august.

Samtidig har grensehandelnivået tatt seg kraftig opp siden reiserestriksjonene ble opphevet i februar, og nærmer seg nå samme verdi i kroner som før pandemien.

«Høy prisvekst på dagligvarer hos våre naboland tyder samtidig på at grensehandelen i volum fortsatt ikke er like høy som den var før pandemien», opplyser SSB.

Fra november i 2021 har handelen falt med 3,6 prosent.