<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Motegiganter faller som en stein

Både Gucci og Hennes & Mauritz har opplevd nedtur i 2022. Mens en tidligere storfavoritt for nordmenn får sin renessanse.

Publisert 3. jan. 2023
Oppdatert 3. jan. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 174 ord
LANGT Å DRA: Det ser ut til å bli en lang vei å dra for Gucci for å ta igjen andre merkevarer på topplisten over de som best innfrir kundeforventninger. FOTO: Pixbay

På Opiniums «Most Connected Brands»-indeks har Hennes & Mauritz falt helt mot bunnen av topp 100-listen til en 92. plass. Gucci har falt ut av topp 100, til 108. plass

Indeksen er kjent for å måle hvordan merkervarer i Storbritannia innfrir kundeforventninger og merkenes interaksjon med egne forbrukere. Det måles også hvilken oppfatning forbrukerne har om de store merkevarene.

Norgesfaforitten tilbake

En klassiker i Norge fra 80-tallet ser ut til å gjenvinne deler av sin tidligere storhet. På  1980-tallet var jeans omtrent synonymt med Levis 501.

Levis har avansert mest av alle og hoppet 21 plasser, fra 76. plass i 2021 til 55. plass i 2022.

Merkets strategi var i fjor å dreie fokuset bort fra lav pris og over på holdbarhet og bærekraft. Bærekrafts-image har de blant annet frontet ved å relansere 501 i en 100 prosent gjenvunnet utgave.

Gamle Levisbukser er blitt til nye.

Norgesfavoritten 501 feirer i år 150-årsjubileum og har knyttet til seg stjerner som Marcus Rashford, Naomi Osaka, Hayley Bieber, Jaden Smith og Kid Cudi for å markere jubileet.

Most Connected Brands topp 10

  1. Amazon
  2. Google
  3. Netflix
  4. Cadburys
  5. Aldi
  6. Heinz
  7. Walkers
  8. Samsung
  9. Tesco
  10. Youtube