Den franske bilprodusenten Renault fikk i fjor en salgsnedgang på 9,4 prosent sammenlignet med 2021 og ekskludert Russland. Til sammen solgte franskmennene 1.466.729 kjøretøy i løpet av fjoråret.
Renault, som ble hardere rammet av pandemien og problemer i forsyningskjeden, er midt i en restruktureringsprosess som skal løfte driftsmarginen fra dagens forventede 5 prosent til 8 prosent innen 2025 og over 10 prosent i 2030.
Deler opp driften
Det var i november at bilprodusenten kunngjorde planen om å skiller ut aktivitetene sine i fem segmenter:
Franskmennene er også i samtaler med Nissan om å gjenoppta deres forretningsallianse, skriver Reuters. Og det er mulig at Nissan vil ta en andel i det kommende elbilmerket til Renault-gruppen.
Målet med Ampere er at selskapet skal kunne tilby seks elbiler innen 2030, og i 2031 skal de produsere 1 million elbiler under Renault-merkenavnet, skriver Teknisk Ukeblad.
Ifølge Reuters satser Renault på høyere marginer og elbiler for å drive frem vekst. Renault ble i fjor det tredje mest solgte elbilmerket i Europa, med 228.000 kjøretøy solgt. Noe som var en vekst på 12 prosent fra året før.
Franskmennenes globale markedsandel var på 4 prosent i fjor, ned 0,5 prosentpoeng.