<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Honda inngår batteriavtale

Skal utvikle nye høykapasitets litium-ionbatterier for elbiler. 

Publisert 23. jan. 2023
Oppdatert 23. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 259 ord
SATSER ELEKTRISK: Honda skal samarbeide med GS Yuasa om å utvikle batterier til elbiler. Her en Honda Civic e:HEV sports accessory-konseptbil på bilmessen i Tokyo i midten av januar. Foto: Bloomberg

Honda Motor og GS Yuasa International har inngått en avtale om å samarbeide for å utvikle et et høykapasitets, høyeffekt litium-ionbatteri, melder Honda i en pressemelding mandag. Ifølge kunngjøringen ønsker de to japanske selskapene å opprette et joint venture-selskap innen utgangen av året. 

For å imøtekomme den raskt voksende etterspørselen etter batterier, har de to selskapene blitt enige om å samarbeide om forskning og utvikling av lithium-ion batterier og batteriproduksjonsmetoder som skal kunne være konkurransedyktige på det globale markedet, samt etablering av en leverandørkjede for viktige råvarer og et effektiv batteriproduksjonssystem.

– Honda og GS Yuasa har allerede jobbet sammen om litium-ionbatterier for hybride elektriske kjøretøyer (HEV), og dette nye samarbeidet vil akselerere ytterligere Hondas elektrifiseringsstrategier for å oppnå vårt karbonnøytralitetsmål, sier Hondas konsernsjef Toshihiro Mibe, som la til at bilkonsernet alltid streber etter å realisere karbonnøytralitet for alle produkter og aktiviteter Honda er involvert i innen 2050.

Batteriene som et joint venture-selskap utvikler skal primært brukes til elbiler. 

Bremsetrøbbel for Honda

Rett før nyttår kom nyheten om at Honda måtte ta grep som følge av problemer med bremsepedalsensorer. Japanerne blir nødt til å tilbakekalle litt over 200.000 hybridbiler på grunn av problemer med bremsepedalsensorer i enkelte modeller. 

Tilbakekallingen gjelder biler som er produsert i Kina, og omfatter 105.608 biler produsert av Hondas joint venture med Dongfeng Motor Group mellom 8. oktober 2018 og 7. september 2020, samt 95.081 biler produsert av Hondas joint venture med Guangzhou Automobile Group mellom 27. august 2018 og 6. august 2020.

 Det er Kinas statlige administrasjon for markedsregulering som opprinnelig kunngjorde tilbakekallingen, og den starter 31. mars 2023, ifølge de kinesiske myndighetene.