Fra søndag planlegger EU å innføre flere sanksjoner rettet mot russisk oljeproduksjon. I desember innførte EU og Australia en makspris på 60 dollar per fat på russisk råolje som importeres til sjøs. Den 5. februar er det russiske, raffinerte oljeprodukter, som inkluderer diesel og flybensin, som skal tas.
EU-landene skal først bare bli enige om hva maksprisen skal være. De håper å komme til enighet i løpet av fredag.
Slakter pristaket
Oljeanalytiker Paul Sankey hører til blant dem som er langt fra imponert. Pristaket «ble oppfunnet av byråkrater med finansutdanning som ikke forstår oljemarkedene. Det har feilet fullstendig», sier han til CNBC.
Sankey mener tiltakene har hatt liten effekt fordi den russiske oljeeksporten har fortsatt på et høyt nivå.
– Jeg har hørt fra en god kilde at saudiaraberne har stilt spørsmålstegn ved hvordan det er mulig at russiske olje fortsetter å flomme ut, sier han.
Sankey står i motsetning til den finske tenketanken Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA), som har undersøkt effekten oljepristaket hadde i løpet av sin første måned. CREA estimerte at oljepristaket har kostet Russland 160 millioner euro per dag. Tenketanken konstaterer at pristaket i stor grad er grunnen til at de russiske inntektene fra eksport av fossilt brensel falt med 17 prosent i løpet av desember.
Gevinst for Kina og India
Energianalytiker Vandani Hari sier til CNBC at hun tror det nye pristaket vil ligge rundt 100 dollar per fat for diesel og rene produkter, og muligens 45 dollar for skitne produkter som fyringsolje.
– Kina og India har tjent mye på prisavslaget på russisk råolje. Det samme kommer til å skje med de raffinerte oljeproduktene. Likevel vil det sannsynligvis bli vanskeligere å finne et marked for russerne, konstaterer Hari.
Både Kina og India har dratt nytte av prisavslaget på russisk olje, og begge landene har økt kjøpskvantumet av russisk olje etter invasjonen av Ukraina startet den 24. februar.
Sankey fremhever at «oljevennskap er skitne», og at det finnes mange måter å omgås pristaket og selge russisk olje.
– Se på malaysisk olje. De eksporterer 1,5 millioner fat råolje til Kina hver dag. Malaysia produserer kun 400.000 fat per dag. Jeg tror ikke det er malaysisk råolje, sier Sankey.