Mengden av eksportert russisk råolje steg sist uke til det høyeste nivået siden juni, skriver Bloomberg.
Olje som tidligere ble eksportert til Tyskland og Polen havner nå via sjøveien i India og Kina.
Slik omgås EUs sanksjoner mot Putin-regimet.
Med det siste EU-forbudet mot kjøp av raffinerte oljeprodukter fra Russland og pristak på råolje, har landet svart med å øke rabattene på sine oljeprodukter som skipes ut sjøveien, skriver Bloomberg.
I løpet av de fire ukene frem til 3. februar steg de samlede volumene for russisk råolje med 125.000 fat pr. dag, til 3.465 millioner fat. Økningen skal være like stor som nedgangen i eksporten via oljerørledningene til Europa.
Den massive omleggingen til å eksportere olje med skip har ført til fall i oljeinntektene. Bloomberg skriver at i løpet av de syv siste dagene før 3. februar, gikk inntektene ned med 7 millioner dollar, tilsvarende 72 millioner kroner til 50 millioner dollar, tilsvarende 515 millioner kroner.
Tar tid og med kraftig rabatt
En gjennomsnittlig eksportreise med råolje tar nå 31 dager fra baltiske havner til India. Tidligere brukte oljetankerne rundt syv dager på den samme eksporten til havner i Nederland og tre dager til Polen. Bloomberg forventer at Russland også vil følge samme eksportmønster for raffinerte produkter, som for råoljen.
Det er Russlands skyggeflåte av eldre tankskip, eid av små og ofte ukjente selskaper, som er ryggraden i den sjøbårne oljetransporten, selv om europeiske fartøy kan frakte russisk råolje om den selges for under 60 dollar fatet.