Yum Brands, morselskapet til kjente kjeder som Pizza Hut, KFC og Taco Bell, presenterte kvartalstall onsdag. Fasit ble en sterk økning i både omsetning og bunnlinje, spesielt drevet av salgsvekst hos Taco Bell.
Selskapet opplevde sterk etterspørselsvekst i USA, der de beskriver at fast food er en økende trend for velstående amerikanere. Det fremkommer dog i rapporten at KFC og Pizza Hut har levert svakere resultater i Kina etter at det kinesiske samfunnet igjen måtte stenge ned som følge av en ny coronabølge.
Omsetningen landet på 2,02 milliarder dollar, sammenliknet med forventede 1,92 milliarder dollar. Samtidig endte resultat per aksje på 1,31 dollar mot en forventning på 1,26 dollar. Det største bidraget til veksten kom fra Taco Bell, som økte salget med 11 prosent. Det var her forventet en økning på 6,7 prosent.
Satser internasjonalt
Mesteparten av Taco Bell sine restauranter er i USA, men selskapet har nylig startet å ekspandere internasjonalt. De har nå over 1000 restauranter, der 40 prosent av de internasjonale restaurantene har blitt satt i drift i løpet av de to siste årene.
KFC leverte under konsensus, spesielt drevet av svake salgstall i Kina. Salgsveksten var på 5 prosent, noe snauere enn estimatene på 9 prosent. Det kan vedlegges at dersom Kina ikke hadde blitt inkludert i beregningen hadde veksten vært på 9 prosent.
Svake Kina-salg rammet også Pizza Hut, der det internasjonale salget sank med 1 prosent. Samtidig økte salget i USA med 4 prosent.