Finnairs triks for å frakte mer last forbi russisk luftrom
Endring av noen datakoder gir nesten ti tonn med ekstra last.

Finnairs ruter til Asia må gå utenom russisk luftrom som en følge av at Russland etter invasjonen av Ukraina har stengt sitt luftrom, skriver Freightwaves.
For å bedre både inntjening og tilby bedre fraktavtaler, har Finnair ifølge nettstedet endret øvre vektgrense for last på sine Airbus A350 – ved å gjøre programvareendringer.
En enkel modifikasjon av Airbus vektspesifikasjoner gjør at Finnair kan frakte ni tonn ekstra last og passasjerer med sine A350 på sine viktige Asia-ruter.
Finnair har modifisert 10 av sine 17 A350 for å øke kapasiteten på to av sine lengste internasjonale ruter.
Flyselskapet har samarbeidet med Airbus for å øke den maksimale startvekten for fly som regelmessig går mellom Tokyo eller Seoul og Helsingfors i Finland.
Programvaren som er endret, er den som ombord i fly kompenserer for endringer i tyngdepunktet (center of gravity), og dermed jobber for å opprettholde de samme håndteringsegenskapene for piloten.
Finnair fløy tidligere over Sibir for å betjene Tokyo og Seoul og de nye rutene bruker både mer drivstoff og kan ta opptil fire timer lenger enn da de fløy over Sibir.