<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ser stor oppside i populær mikrochipaksje

Morgan Stanley holder halvlederprodusenten ASML som sektorens toppvalg og høyner kursmålet til nederlenderne. 

Publisert 19. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 222 ord
SER VEKST: Morgan Stanley har stor tro på ASML og konsernsjef Peter Wennink. Foto: Bloomberg

Investorenes interesse for halvlederaksjer har igjen steget den siste tiden. Ifølge CNBC har iShares Semiconductor ETF, som jobber med å spore investeringsresultatene til amerikansk-noterte aksjer i halvledersektoren, steget nesten 50 prosent siden bunnpunktet i oktober. 

Den nederlandske mikrochipprodusenten ASML vært med på moroa og er opp 23 prosent hittil i år. Likevel mener Morgan Stanley at det er mer å hente i selskapet. 

«Vi oppgraderer ASMLs kursmål til 770 euro fra 700, og opprettholder vår overvektsrating og sektorens toppvalg,» skriver Morgan Stanleys analytikere i et notat. 

Dette tilsvarer en oppside på rundt 20 prosent før børsåpning mandag. 

Forventer et godt halvleder-år

Ifølge investeringsbanken er ASML et høykvalitets navn som dominerer sektoren. Det er også det eneste selskapet i verden som klarer å produsere ekstreme ultrafiolette (EUV) maskiner – svært komplekse maskiner som trengs for å produsere de mest avanserte halvlederne. Disse maskinene koster opptil 200 millioner dollar pr. stykk, og lyser eksepsjonelt smale lysstråler på silisiumskiver, slik at flere transistorer kan monteres på en mikrochip, skriver CNBC. 

Videre mener Morgan Stanley at nederlendernes styrke ligger i selskapets forsyningskjede som skjermer dem fra forbruksvolatilitet i halvledersektoren. 

Sektoren er ifølge CNBC beryktet for sin syklisitet og boom-bust-sykluser, men Morgan Stanley mener 2023 vil være et «innhentingsår» for halvledere, ettersom de makroøkonomiske motvindene avtar og etterspørselen etter forbrukervarer holder seg sterk. I tillegg tror analytikerne at at bilsektoren vil holde seg robust og være en nøkkeldriver for halvlederne.