Matvareprisene har økt 58 prosent mer i Sverige enn i Norge
Mytene florerer om norske dagligvarepriser. Men prisene har økt langt mindre enn i sammenlignbare land, fremhever Linda Vist i NHO.

Det offentlige ordskiftet rundt norsk dagligvarebransje har sporet av siste ukene. Selv om marginene er vesentlig høyere i andre ledd, er det dagligvarebransjen som ofte tildeles syndebukkrollen.
Marginene i bransjen er lave. Rundt 3 kroner per omsatte 100-lapp sitter dagligvarekjedene igjen med – langt mindre enn industrileddet. Dagligvarebransjen og NHO Service og Handel hilser velkommen regjeringens arbeid med å dokumentere marginene i de ulike leddene i matvaresektoren – fra jord til bord. Vi er trygge på at fasiten vil vise at budskapet vi formidler stemmer.
Snittet for EU er på 16 prosent vekst det seneste året
Et område der det allerede finnes reviderte tall, er økningen i matvarepriser i Norge sammenlignet med andre land. Og er det én ting disse tallene viser, så er det at norske dagligvarekjeder har økt prisene betydelig mindre enn sine naboland.
11,5 prosent har dagligvareprisene i Norge økt de siste 12 måneder (desember 2022). Men i Danmark har prisene økt 14, 9 prosent i samme periode. Og i Sverige har prisveksten vært på hele 18,1 prosent. Snittet for EU er på 16 prosent vekst det seneste året.
Med andre tall: Matvareprisene i Sverige har økt hele 58 prosent mer enn i Norge siste 12 måneder. Hvem skulle ha trodd det etter å ha fulgt den norske debatten de siste ukene?
Tilbake til Norge og våre naboland:
Særnorske tollmurer og høyere lønninger gjør at den klassiske handlekurven fortsatt er noe dyrere på norsk side av grensen. Men, altså: Gapet har minket betydelig på kort tid.
Du tenker kanskje at da økte nok norske priser mer enn svenske og danske i årene før siste 12 måneder. Men slik er det ikke. I 2021 falt de norske prisene med 2,0 prosent.
Ser vi den årlige prisveksten hvert år, slik tabellen slik ut:
Prisvekst
Land | 2020 | 2021 | 2022 |
Sverige | 2,1 % | 0,4 % | 11,3 % |
Norge | 3,2 % | -2,0 % | 6,5 % |
Danmark | 0,6 % | 0,6 % | 11,5 % |
Fra 2019 har matvareprisene i Sverige økt med 14,2 prosent, 12,9 prosent i Danmark og 7,7 prosent i Norge.
Akkumulert prisvekst, dagligvarer
Land | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2019–22 |
Sverige | 100 | 102,1 | 102,6 | 114,2 | 14,2 % |
Norge | 100 | 103,2 | 101,1 | 107,7 | 7,7 % |
Danmark | 100 | 100,6 | 101,2 | 112,9 | 12,9 % |
Under pandemien falt matvareprisene i 11 måneder på rad, fra mars 2021, uten at det fikk mye oppmerksomhet. Samlet for hele 2021 falt faktisk prisene med 2 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks.
Ikke nok med det. La oss spore tilbake til 2018 og sammenligne oss med flere land. Grafen nedenfor viser utviklingen siden 2018. Det er liten tvil om at prisutviklingen i Norge er langt svakere sammenlignet med både Danmark, Sverige, Storbritannia, Italia, Frankrike, EU og ikke minst også Nederland:
Altfor mange står nå i en situasjon hvor summen av kostnader gjør at de ikke har råd til maten de kunne kjøpe før. For dem er det en fattig trøst at prisene stiger mye mer i våre naboland. For å få en best mulig debatt og finne de riktige verktøyene, må vi likevel ha med alle fakta.
Linda Vist
Direktør for bransjen Handel i NHO Service og Handel