<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elbilutfordrer opp 30 prosent: – På grensen til latterlig

Fisker har gjentatt guidingen på 42.400 biler i 2023. Hittil har selskapet produsert 56 biler i år. 

Publisert 28. feb. 2023
Oppdatert 28. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 228 ord
FRISK GUIDING: Fisker guider heftig produksjons av sin elbil Ocean. Foto: Fisker

Den relativt ferske elbilprodusenten Fisker la frem kvartalstall i går som viste at selskapet tapte over 170 millioner dollar – nær 1,8 milliarder kroner – i fjerde kvartal. 

Det tilsvarer et tap på 0,54 dollar pr. aksje og 28 prosent dårligere enn forventet ifølge Refinitiv-konsensus. Estimerte tap var på 0,42 dollar pr. aksje, ifølge CNBC

På tross av dette skjøt aksjen opp over 30 prosent på Wall Street i går etter at selskapet gjentok guidingen og mener de skal klare å produsere 42.400 biler i 2023. 

– På grensen til latterlig gitt hvor hardt konkurrentene i elbilsektoren sliter og at Fisker har produsert 56 biler så langt, sier Garrett Nelson, analytiker i CFRA Research, til Automotive News.

Pavel Molchanov fra meglerhuset Raymond James operer med et estimat på 30.000 biler i 2023. 

– Et klassisk eksempel på et befrielsesrally. Jeg tror enkelte investorer fryktet at produksjonen skulle bli utsatt, sier han til biltidsskriftet etter gårsdagens rally.

Sterk guiding

Elbilprodusentene har, som bilindustrien generelt, slitt som følge av flaskehalser i verdikjeden – spesielt knyttet til mangel på halvledere. Henrik Fisker sa under presentasjonen at Magna Steyr-fabrikken i Østerrike nå er klare til å produsere 20 biler om dagen, med en markant oppskalering i andre kvartal. 

Selskapet guider bruttomargin på 8-12 prosent og positiv EBITDA. Kostandene er ventet å ende på 610 millioner dollar, og kontantbeholdningen er redusert fra 825 millioner i september til 737 millioner ved utgangen av desember.