Tidligere denne måneden ble det kjent at kinesiske Contemporary Amperex Technology (CATL), verdens største batteriprodusent, kutter prisene for hjemlige elbilprodusenter som Nio og Geely-eide Zeekr. Analytikere hevder overfor Reuters at priskuttet demonstrerer CATLs markedsmakt, og at det kan styrke Kinas kostnadsfordel innen elbiler.
Kilder med kjennskap til saken opplyser til nyhetsbyrået at tilbudet fulgte med en klausul som sjokkerte bilindustrien etter et år med stigende priser: en innbakt antakelse om at prisene på litiumkarbonat – en nøkkelkomponent i elbilbatterier – vil mer enn halvere seg.
Prisene på litium kraftig ned
– Dette er i høy grad et spill om markedsandeler, og delvis en priskrig, tror jeg, uttaler datadirektør Caspar Rawles i Benchmark Mineral Intelligence.
Spotprisene på litiumkarbonat i Kina falt rundt 30 prosent fra toppen i fjor, ettersom lagre ble solgt ned på forventninger om at Beijing ville avslutte subsidiene av elbilindustrien – noe som skjedde i januar. Lavere litiumpriser kan bety lavere priser ut til forbrukerne etter et år der produsenter slet med økte batteripriser og flaskehalser i forsyningskjeden.
Tesla kuttet som kjent sine priser med 20 prosent globalt i januar.
– Det er en priskrig som pågår. Vi så det for noen uker siden på biler, og ser det nå på batterier, uttaler Eric Norris. Han er direktør for energilagring hos Albemarle, verdens største produsent av litium for elbiler.
Forhandlinger pågår fortsatt
Analytikere påpeker overfor Reuters at CATL høster kostnadsfordeler fra sine investeringer i utvinning og raffinering av litium, og at tilbudet om priskutt er en respons på konkurransen fra mindre kinesiske aktører som CALB og EVE Energy – som begge er i ferd med å sette opp nye fabrikker.
Priskuttene er også en reaksjon på at elbilprodusenter har startet jakten på alternative batterileveranser. Xpeng har utviklet et batteri sammen med Sunwoda. Og Nio planlegger en ny batterifabrikk med en årlig kapasitet til å forsyne rundt 400.000 biler med høy rekkevidde, slik nyhetsbyrået meldte sist fredag.
Elbilprodusentene er ifølge Reuters-kildene fortsatt i forhandlinger med CATL, noe som kan henge sammen med at de for å få rabatten må dekke opptil 80 prosent av sitt batteribehov hos CATL – som har 37 prosent av verdensmarkedet for elbilbatterier.
– Vil ikke miste momentum
Utenfor Kina vokser CATL raskt. Nye batterifabrikker bygges i Tyskland og Ungarn, og avtaler er på plass med Ford og BMW. Batteriene deres er å finne i Volkswagens I.D.-serie og Teslas Kina-produserte Model 3 og Model Y. Nesten 40 prosent av disse Tesla-bilene ble eksportert i 2022.
– Rabattene CATL tilbyr vil hjelpe Kinas elbilindustri. Kina har det dominerende elbilmarkedet, og vil ikke miste det momentumet. Hvis noen av disse elbilene med rabatterte batterier ender opp i Europa, kan det forårsake spenning i verdenshandelen, sier direktør James Frith hos den batteriteknologifokuserte venture-investorgruppen Volta Energy Technologies.