<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slik holder Russland vestlige fly i luften

Omgår sanksjoner og kannibaliserer fly for reservedeler.

Publisert 1. mars 2023
Oppdatert 2. mars 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 218 ord
ET BOEING 737: Fra Aeroflot lander ved Istanbul internajonale lufthavn 13 desember i fjor. FOTO:NTB

Selv om vestlige stater har sanksjonert Russland, slik at flyprodusenter som Boeing og Airbus ikke leverer deler, oppgraderinger eller service, holder Russland sine vestligproduserte fly i lufta, skriver The New Voice of Ukraine.

I 2022 hadde Russland i alt 554 vestligproduserte fly i drift. 

Nå finner Russland smutthull i sanksjonene ved å henvende seg til andre partnere, skriver Bloomberg. 

Det er luftfartsanalyseselskapet Cirum som beskriver hvordan 467 Airbus- og Boeing-fly fortsatt er i bruk i Russland, sanksjoner til tross. 

Russland tok etter invasjonen av Ukraina  beslag i samtlige utenlandske fly som befant seg på bakken innenfor landets grenser. Siden den gang har de fleste fortsatt å fly, selv om de er avskåret fra viktige programvareoppdateringer og vedlikehold, som er nødvendig for å sikre luftdyktigheten.

Boeing sier ifølge Bloomberg at de ikke har levert deler, vedlikehold eller teknisk støtte til flyselskaper eller flyservicebedrifter i Russland siden begynnelsen av fjoråret.

Russiske flyselskap kjøper nå deler fra vennlige land og kannibaliserer deler fra noen fly og benytter de på andre, for å holde dem i lufta. 

Dette er en fortsettelse av et regime Finansavisen omtalte så tidlig som i fjor sommer.

Russiske flyselskap flyr fortsatt på enkelte utenriksruter til land som Thailand, Tyrkia, UAE, Armenia, Kirgisistan og Tadsjikistan. Antall innenlandsflyvninger gikk i fjor ned med 15 prosent, til rundt 1.100 per dag.