Tesla var den første elbilprodusenten som kuttet prisene for å forsvare sin markedsandel i Kina, og er nå på vei mot et av sine beste kvartaler i landet, melder Reuters.
Tall fra China Merchants Bank International, som sporer registreringer av bilforsikringer, viser at Tesla fra 1. januar til 19. mars solgte 106.915 biler, eller 1.371 i gjennomsnitt pr. dag. Dette er noe opp fra et daglig snitt på 1.327 biler i fjerde kvartal – det beste i Kina noensinne.
Tesla tjener mer penger pr. bil enn sine konkurrenter, men veksttakten er svakere enn i BYD som solgte mer enn fem ganger så mange biler som Tesla i januar og februar.
Frisker opp
Den Elon Musk-ledede elbilprodusenten planlegger oppfriskede versjoner av Model 3 og Model Y i løpet av de neste to årene som et tiltak mot en aldrende produktmiks som ifølge nyhetsbyrået har gjort Tesla mindre attraktive blant kundene.
Reuters-beregninger basert på tall fra China Passenger Car Association viser at Tesla i januar og februar hadde 7,9 prosent av salget i Kinas fragmenterte marked for biler som går på «ny energi», inklusive rene elbiler og plug-in hybridbiler. Dette er opp fra 6,8 prosent i samme periode i fjor.
Samtidig økte markedsleder BYD sin andel til 41 prosent, kraftig opp fra 29 prosent for et år siden.