Feilslått priskrig
Priskrigen Tesla startet i Kina i fjor har ikke hatt den ønskede effekten. Hovedkonkurrenten BYD holder høyt tempo, men venter med USA.

BYD har distansert Tesla og resten av konkurrentene i det kinesiske elbilmarkedet, men har foreløpig ikke planer om å innta USA, opplyste gründer, styreleder og toppsjef Wang Chuanfu ifølge Bloomberg onsdag på en briefing etter fremleggelsen av 2022-rapporten.
Nettoresultatet på 16,6 milliarder yuan (2,4 milliarder dollar) var 446 prosent høyere enn året før, og i overkant av Bloomberg-konsensus på 16 milliarder yuan. BYD solgte i løpet av fjoråret rekordhøye 1,86 millioner elbiler og plug-in hybrider – mer enn i de fire foregående årene samlet.
Tesla leverte til sammenligning 1,31 millioner biler i fjor.
Mislykket priskrig
Wang hevder det kinesiske markedet for biler som går på «ny energi» allerede har entret en «fullblods ekspansjonsfase», og spår BYD-salget i første kvartal opp 80 prosent fra samme periode i fjor. Reuters-beregninger basert på tall fra China Passenger Car Association viste i forrige uke at BYD – i januar og februar – løftet sin markedsandel i Kina til 41 prosent fra 34 prosent i de to første månedene av 2022.
Priskrigen Tesla startet i Kina i fjor har så langt ikke hatt den ønskede effekten, også synliggjort ved at amerikanernes markedsandel falt noe i perioden – til 7,8 prosent.
– Utenlandske merker blør åpenbart markedsandeler, og vi forventer derfor at 2023 blir det første hele kalenderåret der lokale, kinesiske merker overgår globale merker i salgsvolum, sier Bill Russo, gründer av det Shanghai-baserte konsulentfirmaet Automobility til Financial Times.
Tall fra Russo – som tidligere var sjef for Chrysler i Kina – viser at kinesiske produsenter i fjor sto for 47 prosent av samlet personbilsalg i Kina.
Trosset tregt marked
Rekordsalget i BYD, som har selveste Warren Buffett på eiersiden, realiserte seg til tross for utfordringer tilknyttet halvledermangel og det faktum at kinesisk bilsalg fortsatt er tregt i et land som er i ferd med å hente seg inn etter lettelsen av strenge coronarestriksjoner.
Foruten det rekordhøye salget forklarer Morgan Stanley-analytikerne Tim Hsiao og Cindy Huang overfor Bloomberg de sterke BYD-tallene med god kostnadsstyring og fremgang for divisjonen som leverer batterier til smarttelefoner. Duoen mener videre at lanseringen av nye luksusbiler i år bør bidra til ytterligere inntjeningsvekst for selskapet som også har virksomhet i Norge, Danmark, Storbritannia, Thailand og Australia.
BYD steg over 3 prosent i Hongkong onsdag, men hadde før det falt 20 prosent siden tidlig i februar.