Aframax-tankeren Volans begynte lørdag å overføre en last på rundt 730.000 fat russisk Ural-olje til supertankeren (VLCC) Scorpius nord for Kapp Verde-øyene i Atlanterhavet vest for Afrika. Rundt 35 timer senere var overføringen fullført, viser sporingsdata Bloomberg har samlet inn.
Dette tyder ifølge nyhetsbyrået på at nye lokasjoner blinkes ut for en aktivitet International Maritime Organization (IMO) stemplet som «utrygg» i en rapport sluppet nylig. IMO blir neppe beroliget av at Scorpius ble bygget i 2003 – en alder som i tidligere tider hadde sett VLCC-en øremerket for skraping.
Russlands Ukraina-invasjon har påført verdens forsyningskjeder for olje alvorlige forstyrrelser, og en flåte av ofte eldre tankere med ukjente eiere har bygd seg opp for overføring av oljelaster til havs som hittil har vært mest synlig utenfor den spanske eksklaven Ceuta på nordøstspissen av Marokko og den greske kystbyen Kalamata.
Ikke risikofritt
Helgens overføring utenfor Kapp Verde var årets første i Atlanterhavet. Et lite antall overføringer fant sted nær Azorene i fjor, men disse ble ifølge Bloomberg ikke gjentatt.
Overføringer av oljelaster til havs er ikke risikofritt, og krever først og fremst lite vind og stille sjø. Om værgudene ikke spiller på lag, kan involverte tradere pådra seg høye «venteregninger.» Videre er ingen skip forsikret mot oljesøl og kollisjoner via selskaper som er en del av bransjestandarden International Group of Protection & Indemnity Clubs.
Ifølge nyhetsbyrået har Scorpius allerede tatt en last fra aframax-tankeren Thea utenfor Marokko 8.-9. april, mens Nurkez – som nå befinner seg utenfor Portugal – ser ut til å være på vei mot Kapp Verde for muligens å bli det tredje skipet som overfører last til Scorpius.