<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Apple åpnet ny butikk – analytiker ser kraftig vekst

Apple innviet tirsdag sin første butikk i India. Analytiker tror tech-giganten kan nå et årlig salg på 300 milliarder kroner det neste tiåret.

Publisert 18. apr. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
INDISK INNVIELSE: Apple-sjef Tim Cook var selv til stede da Apple tirsdag åpnet sin første butikk i India, og han bød på både klemmer og selfier. Foto: Bloomberg

Apple har tirsdag åpnet sin første egne fysiske butikk i India – et land med mer enn 1,4 milliarder innbyggere.

Selskapet har hatt nettbutikk i India siden 2020, mens de fysiske butikkene har latt vente på seg på grunn av krav fra lokale myndigheter, som blant annet angår produksjon lokalt.

Klem og selfie

Konsernsjef Tim Cook var selv til stede under tirsdagens offisielle åpning, som fant sted i finans-, kunst- og underholdningsstrøket Bandra-Kurla Complex i Mumbai. Og toppsjefen bød på både klemmer og selfier til de første kundene, ifølge Reuters og Bloomberg.

Rundt 300 personer sto i kø for å ta del i butikkinnvielsen, som også bød på lokal musikk og dans. Folk skal ha strømmet til butikkåpningen fra hele India.

KØ: Folk flokket til den nye Apple-butikken tidlig tirsdag morgen. Foto: Bloomberg

Selskapet hadde imidlertid en egen åpning av butikken på mandag i et privat arrangement for bloggere og teknologianalytikere.

Allerede torsdag åpner Apple sin andre fysiske butikk i forbindelse med India-satsingen – i hovedstaden New Delhi. Ifølge Reuters skal toppsjef Tim Cook også treffe Indias statsminister Narendra Modi denne uken.

Venter kraftig India-vekst

Butikkåpningene og Cooks India-besøk kommer etter at Apple i 12-månedersperioden frem til og med mars i år økte det indiske salget med nesten 50 prosent – fra 4,1 milliarder dollar til nær 6 milliarder dollar – ifølge Bloomberg.

Rundt 4 prosent av Indias nær 700 millioner smarttelefonbrukere har i dag en iPhone. Bloomberg Intelligence tror imidlertid Apple kan stå overfor kraftig vekst de neste årene, ettersom landets middelklasse får bedre råd.

«Apples iPhone-salg i India kan klatre 17 prosent årlig det neste tiåret, og nå 30 milliarder dollar», vurderer Bloomberg Intelligence-analytiker Anurag Rana.

Det tilsvarer over 300 milliarder kroner. I regnskapsåret 2022, som ble avsluttet 24. september, hadde Apple totale inntekter på 394,3 milliarder dollar – drøyt 4.100 milliarder kroner etter dagens vekslingskurs.

«Vi tror også at nye potensielle betalingsplaner og statlige incentiver kan være ytterligere vekstdrivere», sier han.

VELKOMMEN: Tim Cook hilser på en av den nye Apple-butikkens første kunder tirsdag. Foto: Bloomberg

Øker indisk produksjon

Den nye Mumbai-butikken, døpt Apple BKC, er forøvrig en av Apples mest energieffektive butikker. Driftsmessig er den karbonnøytral, og den går på 100 prosent fornybar energi, ifølge selskapet. Butikken vil ha mer enn 100 ansatte, som snakker mer enn 20 ulike språk.

Åpningene i Mumbai og New Delhi kommer parallelt med at Apple øker satsingen på produksjon i India – blant annet som følge av økt spenning mellom myndighetene i USA og Kina. I forrige regnskapsår produserte selskapet iPhoner til mer enn 7 milliarder dollar i India – en tredobling.

Det er kontraktører som Foxconn og Pegatron som står for selve produksjonen. Førstnevnte har investert hundrevis av millioner dollar i nye produksjonsfasiliteter i India de seneste årene.

Tidligere i år har Indias handelsminister avslørt at Apple ønsker at India skal stå for opptil 25 prosent av teknologigigantens totale produksjon – opp fra dagens 5–7 prosent.