<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Bare et fåtall vil overleve

De som vil overleve elbil-krigen må selge minst tre millioner biler årlig, og færre enn ti aktører vil klare det, hevder Tesla-rival Xpeng.

Publisert 25. apr. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 343 ord
Article lead
lead
KRIGER OM MARKEDSANDELER: Xpeng, der Brian Gu er nestleder i styret. Foto: Bloomberg
KRIGER OM MARKEDSANDELER: Xpeng, der Brian Gu er nestleder i styret. Foto: Bloomberg

Verdens bilindustri har nådd en historisk korsvei, skriver Financial Times. Kina kjører snart forbi Japan som verdens største eksportør i volum, etter å ha passert Tyskland i fjor. Samtidig presser svakere vekst og en intens priskrig lavkostprodusenter stadig nærmere stupet i verdens største marked, Kina.

En aktør som merker denne priskrigen på kroppen er Xpeng. Selskapet som har Alibaba i ryggen solgte over 120.000 biler i fjor, men fikk salget i årets første kvartal nesten halvert etter at Tesla kuttet prisene. I januar kuttet Xpeng selv prisene på tre av sine modeller med opptil 13 prosent.

– Maks ti vil overleve

Nestleder i Xpeng-styret Brian Gu hevder at kinesiske selskaper som vil overleve elbil-krigen på global basis må selge minst tre millioner biler årlig.

– For å komme dit kan du ikke begrense deg til Kina, du må bli en global aktør. I et slikt scenario tror vi nesten halvparten av volumet må komme fra markeder utenfor Kina, sier Gu i et intervju med Financial Times.

Verdens største bilprodusent Toyota solgte 10,5 millioner biler i 2022, Tesla 1,3 millioner.

– Om 5-10 år kommer det til å bli et mye mer konsentrert marked. Jeg tror antall aktører vil bli redusert til mindre enn ti på verdensbasis, legger han til.

Avventende til USA

Xpeng planlegger for vekst i Europa i år, men har ifølge avisen ingen umiddelbare planer om å prøve seg på USA.  

– For kinesiske merker å gå inn i det amerikanske markedet nå kan bli vanskelig. Vi blir nødt til å ta oss tid for å vurdere hvordan vil skal komme oss inn, sier han. 

Som alle andre kinesiske elbilprodusenter er også Xpeng avhengig av amerikanske halvledere fra eksempelvis Nvidia og Qualcomm. Dette har ifølge Financial Times gitt næring til bekymringer om at kineserne kan være eksponert dersom USA skjerper eksportkontrollen for halvledere ytterligere.

– Så langt er ingen av våre partnerskap påvirket av politisk støy, men hvis restriksjoner begynner å treffe oss, vil hele den kinesiske industrien finne en løsning, sier Gu.