Arvind Krishna, konsernsjef for International Business Machines (IBM), sier at selskapet nå pauser ansettelser for stillinger som kan erstattes med kunstig intelligens.
– Ansettelser i backoffice , som for eksempel personalavdelingen, vil bli stanset helt eller bremset, sier Krishna i et intervju med Bloomberg.
Han forteller at disse rollene som ikke har kontakt med kunder utgjør omtrent 26.000 ansatte.
– Jeg kan lett se at 30 prosent av dem blir erstattet av AI og automatisering i løpet av en femårsperiode.
Det betyr at rundt 7.800 IBM-ansatte kan måtte pakke snippesken og finne seg en annen arbeidsplass. En talsperson for IBM sa at en del av reduksjonen ville inkludere å ikke erstatte roller som blir ledige gjennom naturlig avgang som pensjon.
Vil automatisere
Kunstig intelligens har er på alles lepper etter man har fått øynene opp for muligheten til å automatisere kundeservice, skrive tekster og generere kode. Mange har imidlertid sett potensialet til å forstyrre arbeidsmarkedet.
Krishnas plan er en av de mest radikale strategiene som er offentliggjort som respons på den raskt utviklende teknologien.
– Mer kjedelige oppgaver, som å gi brev for å bekrefte en ansettelse eller flytte ansatte mellom avdelinger, vil sannsynligvis være fullt automatisert. Noen HR-funksjoner, som å evaluere arbeidsstyrkens sammensetning og produktivitet, vil antakelig ikke bli erstattet innen de neste ti årene, sier Krishna.
Selskapet kunngjorde tidligere i år at de skal kutte stillinger, noe som kan utgjøre rundt 5.000 ansatte når det er fullført. Likevel sier Krishna at IBM har økt arbeidsstyrken totalt sett og har ansatt omtrent 7.000 personer i første kvartal. For tiden sysselsetter selskapet rundt 260.000 ansatte.
Tech-selskapet overgikk estimatene for inntjening i sin siste kvartalsrapport etter kostnadskontroll og jobbkutt. Finansdirektør James Kavanaugh sa på resultatpresentasjonen at nye produktivitets- og effektivitetstiltak er forventet å gi 2 milliarder dollar i årlige besparelser innen utgangen av 2024.