<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Knallsterke rater for Höegh Autoliners

Etter Höegh Autoliners seilet inn rekordrater i mars, tok ratene seg en pust i bakken i april. – Det var nok en god måned, sier rederisjef Andreas Enger.

Publisert 9. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 252 ord
Article lead
lead
KAN SMILE: Bilskipsrederiet Höegh Autoliners fortsetter å seile inn sterke rater i det som er et fortsatt hett marked. Her er adm. direktør Andreas Enger. Foto: Thomas Bjørnflaten
KAN SMILE: Bilskipsrederiet Höegh Autoliners fortsetter å seile inn sterke rater i det som er et fortsatt hett marked. Her er adm. direktør Andreas Enger. Foto: Thomas Bjørnflaten

Siden september i fjor har bilskipsrederiet oppdatert markedet jevnlig ved å gi månedlige oppdateringer om fraktede volumer, oppnådde rater og lastemiks. 

Oppdateringene maler et bilde av et fortsatt sterkt bilskipsmarked. For april hadde Höegh Autoliners en gjennomsnittlig netto fraktrate på 74,8 dollar pr. kubikkmeter.

Det er noe ned fra rekordsterke mars da rederiet huket inn netto fraktrater på 79,8 dollar pr. cbm, men er likevel den neste sterkeste måneden siden rederiet begynte å rapportere månedlig.

«Vi vurderer dette som en bekreftelse på det svært sterke bilskipsmarkedet, som vi venter vil være sterkt i overskuelig fremtid», skriver ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen i en kommentar.

Tirsdag morgen handles aksjen ned 0,7 prosent til 70,0 kroner, etter å ha gitt en totalavkastning på 15,0 prosent hittil i år. Meglerhuset har et kursmål på 123 kroner og følgelig en kjøpsanbefaling.

Noen utsettelser

– April var nok en god måned for Höegh Autoliners, oppsummerer adm. direktør Andreas Enger.

Rederiet fraktet 1,4 millioner cbm i løpet av måneden. De seneste tre månedene, altså februar til april, har selskapet totalt fraktet 4,0 millioner cbm.

– Det var fortsatt noen utsettelser i noen havner i april, og vi jobber aktivt med tiltak for å minske påvirkningen det har på handelssystemene våre, sier toppsjefen.

«High & heavy»- og stykkgods-andelen (HH/BB) av volumer fraktet i april var på 24 prosent, mot en andel på 25 prosent i snitt de seneste tre månedene.

«High & heavy» er – som navnet tilsier – en betegnelse på last av unormal vekt og størrelse, for eksempel anleggsmaskiner.