<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tesla tjente 220 millioner i Norge

Rekordsalg av biler ga rekordtall på bunnlinjen for Tesla Norway. Marginen ser likevel ut til å være «diktert» av morselskapet i USA.

Publisert 25. mai 2023
Oppdatert 25. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 378 ord
Article lead
lead
INGEN OVER, INGEN VED SIDEN: 17.354 slike Tesla Model Y ble registrert her til lands i fjor. Ned til andreplassen på statistikken, VW ID.4 GTX, skilte det 9.497 biler. Foto: Michael Groth
INGEN OVER, INGEN VED SIDEN: 17.354 slike Tesla Model Y ble registrert her til lands i fjor. Ned til andreplassen på statistikken, VW ID.4 GTX, skilte det 9.497 biler. Foto: Michael Groth

Hver tiende nye bil i Norge i fjor var en Tesla Model Y. Det bidro naturlig nok til penger i kassen for importselskapet Tesla Norway, som eies 100 prosent av det amerikanske morselskapet.

220 millioner kroner gjensto som resultat før skatt, etter en omsetning på nesten 15 milliarder kroner.

Tesla Norway

(Mill. kr)20222021
Driftsinntekter14.988,112.165,7
Driftsresultat224,8182,5
Resultat før skatt220,3175,4
Årsresultat170,9135,6

Det gir en resultatmargin på 1,47 prosent. Tilsynelatende lite imponerende, etter all sannsynlighet noe som er styrt av morselskapet. Også i 2021 var marginen svak, med 1,44 prosent. Ifølge Bilnytt.no, som først omtalte resultatet, har Tesla Norway hatt en driftsmargin på nøyaktig 1,5 prosent de seneste fem årene.

– Driftsmarginen i Norge har lenge sett ut til å være en akademisk øvelse. Det er tydelig at produsenten bestemmer hvor mye det norske selskapet skal sitte igjen med lokalt, og har full kontroll ved å styre hele verdikjeden, sier BilNytt.no-redaktør Atle Falch Tuverud, som følger norsk bilbransje tett.

Norges mest solgte

Totalt solgte Tesla 21.300 biler i Norge i fjor, en økning på 4,4 prosent fra året før og nok til en markedsandel på 11,6 prosent.

Tesla havnet dermed på toppen av Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) salgsstatisikk, foran henholdsvis Volkswagen, BMW, Toyota og Volvo.

I 2023 har amerikanerne økt forspranget – og det formidabelt: Hittil i år er det registrert 12.134 nye Tesla-biler i Norge, nok til en markedsandel på vanvittige 27 prosent.

Som nummer to og tre ligger Volkswagen med 5.706 biler og Toyota med 5.697 – tilsynelatende sjanseløst langt bak.

Også i år er det Model Y som drar lasset. Og ned til neste bil på listen, Volvo XC40, synes avstanden absurd: Mens det frem til 21. mai var registrert 11.153 nye eksemplarer av Tesla Model Y, ble det «kun» registrert 2.201 eksemplarer av XC40.

Det totale personbilsalget er hittil i år redusert med 8,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, men det er svært stor spredning i feltet: Mens antallet nye Polestar-registreringer er ned med 84,5 prosent og Porsche-registreringene har stupt med 85,4 prosent, kan Tesla notere seg en økning på 130,5 prosent(!).

Ifølge regnskapet sysselsetter Tesla Norway 1.311 årsverk.

Nyregistrerte biler hittil i år

Nr.MerkeModellAntallEndring
1TeslaModel Y11.153220,3 %
2VolvoXC402.20137,5 %
3ToyotabZ4X2.087(Ny)
4VWID.31.792305,4 %
5VWID.4 GTX1.720-7,1 %
6SkodaEnyaq1.363-13,1 %
7AudiQ4 e-tron1.034-49,3 %
8NissanLeaf1.009-11,0 %
9ToyotaRAV4931-9,3 %
10BMWiX1908(Ny)

Til og med 21. mai. Kilde: OFV.