<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Henter 32 mrd. før Kina-satsing

Lucid Group tapte over 8,5 milliarder kroner i første kvartal. Nå håper de at det kinesiske markedet vil gjøre regnskapet mindre blodrødt. 

Publisert 8. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 276 ord
EKSPORT: Den amerikanske elbilprodusenten Lucid Group vil inn i verdens største bilmarked. Her modellen deres Lucid Air. Foto: Ragnvald Johansen

Den amerikanske luksusbilprodusenten Lucid forbereder seg på å gå inn i verdens største bilmarked, skriver Reuters torsdag.

Til å begynne med vil Lucid importere bilene til Kina, men vil etterhvert se etter muligheter til å flytte deler av produksjonen til landet. 

Lucids direktør for Kina, Zhu Jiang, bekrefter planene ovenfor nyhetsbyrået, men nektet å kommentere eventuelle planer for lokal produksjon.

Zhu har tidligere jobbet hos Jidu Motor, elbil-avdelingen til den kinesiske teknologigiganten Baidu, etter at han tidligere hadde vært prosjektleder for Ford Motors Mach-E i Kina. 

Nyheten om ekspansjonen til elbilprodusenten kommer bare en uke etter at det ble kjent at de ville hente rundt 3 milliarder dollar gjennom et aksjetilbud, hvorav nesten to tredjedeler vil komme fra investeringsfondet til Saudi-Arabia, PIF (Public Investment Fund).

Holder hvertfall ut til neste år

Akkurat som sine konkurrenter sliter Lucid med stadig voksende tap og en strammere kontantreserve. Og selskapet senket i forrige måned produksjonsprognosen for 2023, etter at inntektene ble lavere enn ventet i første kvartal. Til sammen fikk amerikanerne 149,4 millioner dollar i inntekter i første kvartal, noe som var langt unna analytikernes forventninger på 209,9 millioner, ifølge tall fra Refinitiv. 

Inntektene var faktisk det laveste som det har vært siden andre kvartal i fjor, noe flere tolket som at selskapet var blitt skadelidende av priskrigen på elbiler som Tesla satte i gang med på starten av året.

Ifølge Reuters kom nettotapet i første kvartal på 779,5 millioner dollar, en forverring fra samme periode i fjor da selskapet tapte 604,6 millioner dollar. Da kvartalstallene ble lagt frem hevdet finansdirektør Sherry House at selskapet fortsatt hadde likviditet på 4,1 milliarder dollar, noe som var nok til å holde luksusbilprodusenten gående i det minste inn i andre kvartal neste år.