<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Som å se barn i godtebutikken

Optimismen er tilbake i luftfarten, og ventes å slå ut i en rekke store flyordre i løpet av denne ukens Paris Air Show – verdens største flymesse.

Publisert 19. juni 2023
Oppdatert 19. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 456 ord
I GODTEBUTIKKEN: Styreleder og toppsjef Steven Udvar-Hazy i Air Lease. Foto: Bloomberg

Paris Air Show går av stabelen denne uken, for første gang på fire år etter at pandemien satte en stopper for 2021-utgaven. Men nå er reiselysten tilbake, og dermed også optimismen blant flyselskapene.

– Megaordre er årets store tema, og å være på Paris Air Show er som å se barn i godtebutikken, sa Steven Udvar-Hazy, toppsjef for Air Lease og den ifølge Bloomberg selverklærte gudfaren av flyleasingselskaper til pressen mandag – før han advarte om at alle potensielle bestillinger nødvendigvis ikke landes denne uken.

Flere ordrer på vei

En ordre som er ut til å være nært forestående, er fra den indiske lavpriskjempen IndiGo på 500 Airbus-fly for å betjene en stigende innenrikstrafikk. Ordren som ifølge Bloomberg kan bli annonsert allerede mandag blir i så fall den største i IndiGo-historien.

Reuters meldte dessuten søndag at Airbus er i samtaler med meksikanske Grupo Viva Aerobus om en større ordre derfra, og at en avtale kan landes i løpet av uken. Bransjekilder snakket først om over 100 fly, men har moderert seg og snakker mandag om «nærmere 60 fly.» 

Videre ventes Airbus å bekrefte at Qantas er i ferd med å utøve opsjoner på ytterligere ni A220-fly.

Samtidig advarer Qatar Airways-sjef Akbar Al Baker om risikoen for at flyselskapene bestiller for mye. 

– Det gjelder i det minste i vår region. Emirates har sagt de vil kjøpe flere fly, og Turkish Airways er også i markedet. Riyadh Air har annonsert ordre ettersom de bygger et nytt selskap i Saudi-Arabia. Vi ser aktører oversvømme markedet med et stort antall fly, jeg bare håper de gjør dette riktig, sier han ifølge Bloomberg.

Al Baker legger til at hans eget selskap vil legge inn nye ordrer «om ikke altfor lenge», straks utskiftningen av dagens flåte er over.

Boeing trapper opp

Andre direktører i luftfarten anslår overfor Reuters at det kan være så mye som 2.000 flyordre å hente i et passasjerflymarked hvor selskapene prøver å fylle vakuumet som oppsto da den omtalte pandemien tvang frem en kraftig nedskalering av aktiviteten.

For en industri som tar sikte på å være karbonnøytral innen 2050 vil ordrer også være klimamotiverte, og utslagsgivende for etterspørsel etter drivstoffeffektive flytyper som Boeing 777X og Airbus A350.

Reuters påpeker at kostnadsøkninger, komponentmangel og mangel på faglært arbeidskraft kan gjøre det utfordrende for flyprodusenter å møte etterspørselen, men Boeing varsler likevel planer om å trappe opp produksjonen av sin bestselger.

– Vi planlegger en månedlig byggetakt på 42 enheter av vår 737 Max innen utgangen av året, og legger nå også grunnlaget for en opptrapping til 48 fly i måneden over tid, uttalte kommersiell direktør Stan Deal i et TV-intervju med Bloomberg under flymessen i Paris – verdens største i sitt slag.