<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– En potensiell katastrofe

Den nye Twitter-sjefen Linda Yaccarino har lagt planer for å få inn igjen annonsørene, men nå kan hennes arbeidsgiver ha stukket kjepper i hjulene.

Publisert 3. juli 2023 kl. 11.36
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 445 ord
TAR GREP: Twitter-eier Elon Musk. Foto: NTB

Elon Musk kunngjorde lørdag at Twitter vil begrense antall innlegg brukere kan lese daglig, for å motvirke «ekstreme nivåer» av datainnsamling og systemmanipulasjon. Annonseeksperter Reuters har snakket med hevder grepet kan undergrave den nye toppsjefen Linda Yaccarino og hennes forsøk på å få inn annonsører igjen etter at Musk skremte dem bort i kjølvannet av sin overtakelse i fjor høst.

Financial Times skrev i forrige uke at den tidligere annonsesjefen i NBCUniversal har jobbet med en rekke annonsørfremmende tiltak, som lansering av en ny videotjeneste, økt fokus på kjendiser og nyansettelser.

– Bemerkelsesverdig dårlig

– Taket på antall innlegg er bemerkelsesverdig dårlig for brukere og annonsører allerede rystet av kaoset Musk har brakt til plattformen. «Tillitsunderskuddet» Yaccarino må reversere overfor annonsørene har nettopp blitt enda større. Og det kan ikke reverseres basert på hennes bransjetroverdighet alene, uttalte analysesjef Mike Proulx hos Forrester til Reuters søndag.

NY TWITTER-SJEF: Linda Yaccarino. Foto: Bloomberg

Brukere som har nådd taket har postet skjermbilder som viser at de ikke kan se noen innlegg – inklusive innlegg på annonsørenes sider.

Musk tvitret først at ikke-verifiserte konti ble begrenset til 600 innlegg daglig, mens nye ikke-verifiserte konti ble begrenset til 300. Taket for verifiserte kontoer ble satt til 6.000 innlegg pr. dag. Noen timer etter ble dette økt til 10.000 daglige innlegg for verifiserte brukere, 1.000 pr. dag for ikke-verifiserte brukere og 500 innlegg pr. dag for nye ikke-verifiserte brukere.

– Kan være katastrofalt

En talsperson for Twitter hadde søndag ikke returnert nyhetsbyråets henvendelser om kommentarer og spørsmål om hvor lenge restriksjonene vil gjelde.

– Begrensninger på hvor mye brukere kan se kan være katastrofalt for plattformens annonsevirksomhet. Dette vil absolutt ikke gjøre det lettere å overtale annonsører til å komme tilbake. Det er allerede vanskelig å få annonsører tilbake, sier sjefanalytiker Jasmine Enberg hos Insider Intelligence til Reuters.

Taket ble innført like etter at Twitter begynte å kreve innlogging på en konto på plattformen for å se innlegg – karakterisert av Musk som et «midlertidig nødtiltak.» 

Den sosiale mediegigantens eier har tidligere uttrykt misnøye med at kunstig intelligens (AI)-selskaper, som ChatGPT-eide OpenAI, har brukt Twitter-data til å trene sine store språkmodeller. Samtidig har plattformer som Reddit og større nyhetsorganisasjoner klaget på at AI-selskaper bruker deres informasjon til å trene AI-modeller, og noen har tatt til orde for å kreve gebyrer.