<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prisingsmakt er alfa og omega

Stagflasjon og negativ reallønnsvekst tvinger folk til å stramme livremmen. Selskaper som Salesforce beskytter imidlertid sine marginer med prishevinger.

Publisert 11. juli 2023
Oppdatert 11. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 300 ord
GODE, GAMLE TIDER: Disneyworld sliter med redusert etterspørsel, idet to år med negativ reallønnsvekst har svekket amerikanernes kjøpekraft. Foto: Bloomberg

Norske forvaltere og økonomer har gjennomgående hatt lite tro på et stagflasjonsscenario i Europa. Mye tyder imidlertid på at inflasjonen holder seg høy, samtidig som BNP-veksten avtar. 

Zews-indeksen for de økonomiske forventningene i eurosonen sank fra minus 10,0 i juni til minus 12,2 i juli, mens en tilsvarende måling for Tyskland svekket seg fra minus 8,5 til minus 14,7. På forhånd var henholdsvis minus 10,2 og minus 10,0 ventet. Både eurosonen og Tyskland har vært inne i en resesjon, det vil si to kvartaler på rad med fallende økonomisk aktivitet, siden i fjor høst.

Dessuten viser tall for Storbritannias lønnsvekst at inflasjonspresset forblir høyt. I de tre månedene frem til 31. mai var lønningene rekordhøye 7,3 prosent mer enn ett år tidligere, selv om arbeidsledigheten økte fra 3,8 til 4,0 prosent. Økonomene hadde spådd en lønnsvekst på 7,1 prosent.

Tross de urovekkende makrotallene var både Euro Stoxx 600 og S&P 500 opp tirsdag ettermiddag. En årsak er at mange selskaper oppveier dyrere innsatsfaktorer ved å øke sine egne priser. Dette er blant annet tilfellet for Salesforce, som ved firetiden hadde fått et kursløft på godt over 2 prosent. Programvareselskapet skal fra og med august heve prisene på blant annet skybaserte løsninger med 9 prosent.

Det er allerede blitt dyrere å besøke Disneys fornøyelsesparker, men her har resultatet vært færre besøkende. Touring Plans, som måler køtider på ulike steder, opplyser at Disneyworld i Florida er mindre populær enn i både 2022 og 2019. Disneys aksjekurs er ned med 4 prosent på én måned. 

Statistikk fra NIQ viser at amerikanerne også kjøper færre forbruksvarer enn før. Hittil i år er antallet solgte mat- og drikkevareenheter ned med 2,0 prosent fra samme periode i fjor, mens fallet for andre typer forbruksvarer er hele 5,0 prosent. En årsak er at lønnsveksten i USA lenge har vært lavere enn inflasjonen.