<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Disney med langt færre abonnenter enn ventet

Disney la frem blandede resultater etter stengetid, og aksjen faller i etterhandelen. 

Publisert 9. aug. 2023
Oppdatert 9. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 361 ord
SKUFFET: Disney-aksjen faller i ettermarkedet. Foto: NTB

Disney la ut blandede resultater for det tredje kvartalet, til tross for vedvarende problemer med strømmetjenester og massive omstruktureringskostnader knyttet til fjerning av innhold fra plattformene sine.

Selskapet fortsatte å tape abonnenter i løpet av de siste tre månedene og rapporterte om 146,1 millioner Disney+-abonnenter i løpet av det siste kvartalet, en nedgang på 7,4 prosent fra forrige kvartal. 

Wall Street hadde forventet at Disney skulle rapportere et mindre tap på 151,1 millioner abonnenter, ifølge estimater fra StreetAccount.

Det meste av abonnenttapet kom fra Disney+ Hotstar, der selskapet opplevde en nedgang på hele 24 prosent i brukere etter tap av rettigheter. 

Aksjen faller rundt 1 prosent i etterhandelen. 

Slik endte resultatene:

Resultat per aksje: 1,03 dollar per aksje (justert), sammenlignet med forventet 95 cent per aksje, ifølge en Refinitiv konsensusundersøkelse. 

Omsetning: 22,33 milliarder dollar, sammenlignet med forventet $22,5 milliarder, ifølge Refinitiv. 

Totalt antall Disney+-abonnementer: 146,1 millioner, sammenlignet med forventet 151,1 millioner, ifølge StreetAccount. 

Disney endte med et netto tap på 460 millioner dollar , tilsvarende et tap på 25 cent per aksje i løpet av kvartalet, ned fra en nettoinntekt på 1,41 milliarder, tilsvarende 77 cent per aksje, i samme periode året før.

Lyspunkt

Et lyspunkt for selskapet var deres avdeling for parker, opplevelser og produkter, som opplevde en økning på 13 prosent i omsetning til 8,3 milliarder dollar i løpet av kvartalet. Disney opplevde økning ved sine internasjonale parker i løpet av kvartalet, men nasjonale parker, spesielt Walt Disney World i Florida, opplevde en nedgang i besøk og kjøp av hotellrom.

Massive kostnadskutt

– De åtte månedene siden min tilbakekomst kuttene resultert i en mer kostnadseffektiv, koordinert og strømlinjeformet tilnærming til våre operasjoner, noe som har ført oss på vei til å overgå vårt opprinnelige mål om 5,5 milliarder dollar i besparelser», sa Bob Iger, administrerende direktør for Disney.

Resten av Disneys virksomhet har vært i relativt urolig siden Iger returnerte som CEO.

Lineær reklame og TV-abonnementer har gått ned, filmstudioet har hatt varierende suksess på kinoen, Hollywoods skuespillere og forfattere er i streik, og tapene innen strømming fortsetter å eskalere.

Iger har antydet at Disneys TV-nettverk, med unntak av ESPN — som har søkt etter strategiske partnere og tirsdag kunngjorde et samarbeid med Penn Entertainment om sportsbettin — Kanskje ikke lenger er kjernen i virksomheten.