<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SAS tjente en halv milliard i tredje kvartal

SAS har tapt nærmere 4 milliarder svenske kroner siden november, men i tredje kvartal lå det igjen 457 millioner kroner. Og toppsjefen påstår det er investorer som vil redde selskapet.

Publisert 1. sep. 2023
Oppdatert 1. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 373 ord
OVERSKUDD: SAS leverte et overskudd for første kvartal siden 2019. Foto: Dreamstime

SASNO

I årets tredje kvartal for flyselskapet SAS, som lever med et avvikende regnskapsår, omsatte selskapet for 13,1 milliarder svenske kroner. Resultatet før skatt endte på 457 millioner kroner, som gir SAS et håp om at investorer vil stille opp med 9,5 milliarder svenske kroner for å redde selskapet.

– Jeg er glad for å kunne summere et sommerkvartal med høy aktivitet. Nærmere syv millioner passasjerer reiste med SAS i kvartalet, det er det høyeste antallet passasjerer i et kvartal siden før pandemien, sier toppsjef Anko van der Werff, og legger til:

– Og for første gang siden 2019 legger vi frem et overskudd for kvartalet også. Det er en viktig milepæl.

Oppdaterer om redningsplan

SAS-sjefen skriver videre at det fremdeles gjenstår mye jobb i «transformasjonsarbeidet» for å sikre en langsiktig konkurransekraft, men han ser dette kvartalet som et tegn på at SAS er på riktig spor.

– Vi fortsetter å øke kapasiteten i vinter sammenlignet med vinteren i fjor. Vi noterer oss også sterkt billettsalg i tredje kvartal, som tyder på god underliggende etterspørsel, til tross for økonomisk usikkerhet, sier han.

TROR PÅ CASH: Toppsjef Anko van der Werff i SAS. FOTO: NTB

Selv om SAS leverte et underskudd, gikk ikke alt på skinner i kvartalet. Selskapet fikk kapasitetsutfordringer, som de primært gir flyplassen i København skylden for.

Den store utfordringen til SAS i tiden som kommer, er å passere chapter 11-prosessen i USA, som innebærer å hente inn 9,5 milliarder kroner fra investorer. SAS-sjefen sier følgende om prosessen:

– I kvartalet startet vi en konkurranseutsatt og bred kapitalanskaffelsesprosess for å sikre kapital som støtter flyselskapet med å fortsette utviklingen samt å avslutte chapter 11-prosessen.

– Det har vært en stor interesse fra potensielle investorer å delta i prosessen, der potensielle investorerer kan legge inn bud for å ta en ledende rolle, eller sammen med andre investorer kjøpe eierandeler i et rekonstruert selskap, sier han.

Kabinfaktoren endte på 81,5 prosent for kvartalet, en økning på 3,7 prosentpoeng fra samme periode i fjor.