Spår blodbad i batterier
Bilprodusenter, gruveselskaper og batteriutviklere kjemper hardt om verdensherredømmet innen batterier. Noen få vil vinne, mange vil tape mye.
Kina bygger batterifabrikker langt utover nivåer nødvendige for å møte innenlandsk etterspørsel etter elbiler og lagring av strøm i nettet, skriver Financial Times.
Takket være enorme statlige subsidier og svært så velvillige banker ventes produksjonskapasiteten ved Kinas batterifabrikker å nå 1.500 GWh i år, nok til 22 millioner elbiler og – ifølge tall fra analysehuset CRU Group – mer enn det dobbelte av etterspørselsnivåene som er anslått til 636 GWh.
En ny skvis?
Bransjetopper advarer overfor avisen om en reprise av hendelsesforløpet i industrier som stål, aluminium og solpaneler, der kinesiske selskaper utnytter subsidier til å ta store andeler av verdensmarkedet, og skviser ut internasjonal konkurranse.
– Vi er bekymret. Det ligner veldig på det jeg så i aluminium. Det er mer enn bekymringsfullt, sier Olivier Dufour, tidligere Rio Tinto-direktør og nå medgründer av det Renault-støttede batterioppstartsselskapet Verkor.
Kinesisk batteriproduksjon nådde i fjor omtrent 550 GWh, noe som ifølge CRU-tall overgikk de 450 GWh som gikk til ferdige produkter og ble eksportert.
– Mange produsenter overproduserer og bygger kontinuerlig opp lagrene sine, sier Sam Adham, som leder analysehusets avdeling for batterimaterialer til Financial Times.
– Totalt urealistisk
Basert på kunngjøringer om å bygge batterifabrikker viser CRU-tall at overkapasiteten er ventet å øke til nesten fire ganger det landet trenger innen 2027, og dobbelt så mye som volumet som hele Kinas bilflåte ville trenge for å gå helt elektrisk innen 2030.
– Ekspansjonsplanene er totalt urealistiske. Vil de dumpe batteriene på andre markeder? Vi vet ikke. Men det er absolutt en mulighet, sier en toppleder hos en vestlig bransjeaktør i Kina.
I en presentasjon for offisielle tjenestepersoner i EU hevder Verkor ifølge avisen at en underproduksjon på 500 GWh i Europa i 2030 kan bli «kompensert» av 1.100 GWh kinesisk overkapasitet.
Overdrevet?
Enkelte argumenterer for at bekymringen for overkapasitet er overdreven, ettersom batterier ser ut til å bli sentralt for Kinas reservekapasitet. Goldman Sachs har spådd at Kinas behov for batterilagring av energi vil øke 70 ganger innen 2030.
CRU-tall viser ifølge Financial Times likevel at gjennomsnittlig estimert utnyttelsesgrad, som måler faktisk batteriproduksjon mot kapasiteten en fabrikk er designet for, er 55 prosent.
– I motsetning kan europeiske batterifabrikker ikke få gjeldsfinansiering med mindre de kan garantere over 70 prosent, sier Adam Panayi, som leder batterikonsulentselskapet Rho Motion.