<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Frykter Kina vil dumpe billige batterier

Enorme subsidier fra Beijing utløser storstilt bygging av batterifabrikker i Kina. Bransjetopper frykter overetablering og et skviset verdensmarked.

Publisert 4. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
VERDENSLEDER: Kinesiske Contemporary Amperex Technology (CATL). Her selskapets hovedkvarter i Ningde i Fujian-provinsen. Foto: Bloomberg
VERDENSLEDER: Kinesiske Contemporary Amperex Technology (CATL). Her selskapets hovedkvarter i Ningde i Fujian-provinsen. Foto: Bloomberg

Kina bygger batterifabrikker langt utover nivåer nødvendige for å møte innenlandsk etterspørsel etter elbiler og lagring av strøm i nettet, skriver Financial Times.

Takket være enorme statlige subsidier og svært så velvillige banker ventes produksjonskapasiteten ved Kinas batterifabrikker å nå 1.500 GWh i år, nok til 22 millioner elbiler og – ifølge tall fra analysehuset CRU Group – mer enn det dobbelte av etterspørselsnivåene som er anslått til 636 GWh.

En ny skvis?

Bransjetopper advarer overfor avisen om en reprise av hendelsesforløpet i industrier som stål, aluminium og solpaneler, der kinesiske selskaper utnytter subsidier til å ta store andeler av verdensmarkedet, og skviser ut internasjonal konkurranse.

– Vi er bekymret. Det ligner veldig på det jeg så i aluminium. Det er mer enn bekymringsfullt, sier Olivier Dufour, tidligere Rio Tinto-direktør og nå medgründer av det Renault-støttede batterioppstartsselskapet Verkor.

Kinesisk batteriproduksjon nådde i fjor omtrent 550 GWh, noe som ifølge CRU-tall overgikk de 450 GWh som gikk til ferdige produkter og ble eksportert.

– Mange produsenter overproduserer og bygger kontinuerlig opp lagrene sine, sier Sam Adham, som leder analysehusets avdeling for batterimaterialer til Financial Times. 

– Totalt urealistisk

Basert på kunngjøringer om å bygge batterifabrikker viser CRU-tall at overkapasiteten er ventet å øke til nesten fire ganger det landet trenger innen 2027, og dobbelt så mye som volumet som hele Kinas bilflåte ville trenge for å gå helt elektrisk innen 2030.

– Ekspansjonsplanene er totalt urealistiske. Vil de dumpe batteriene på andre markeder? Vi vet ikke. Men det er absolutt en mulighet, sier en toppleder hos en vestlig bransjeaktør i Kina.

I en presentasjon for offisielle tjenestepersoner i EU hevder Verkor ifølge avisen at en underproduksjon på 500 GWh i Europa i 2030 kan bli «kompensert» av 1.100 GWh kinesisk overkapasitet.

Overdrevet?

Enkelte argumenterer for at bekymringen for overkapasitet er overdreven, ettersom batterier ser ut til å bli sentralt for Kinas reservekapasitet. Goldman Sachs har spådd at Kinas behov for batterilagring av energi vil øke 70 ganger innen 2030.

CRU-tall viser ifølge Financial Times likevel at gjennomsnittlig estimert utnyttelsesgrad, som måler faktisk batteriproduksjon mot kapasiteten en fabrikk er designet for, er 55 prosent.

– I motsetning kan europeiske batterifabrikker ikke få gjeldsfinansiering med mindre de kan garantere over 70 prosent, sier Adam Panayi, som leder batterikonsulentselskapet Rho Motion.