<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tror bunnen er nådd for Kina

Citi hever vekstanslagene sine for «Midtens rike» etter at fabrikkaktiviteten i september tok seg opp for første gang på seks måneder.

Publisert 5. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 435 ord
FORGJELDET: De kinesiske økonomien har hatt det trått i år ettersom den kinesiske eiendomssektoren ligger nede med brukket rygg, mennå kan ting være i ferd med å snu.  Foto: Bloomberg

Etter at offisielle produksjonsundersøkelser økte for første gang på seks måneder, tror Citigroup at Kina vil få en større BNP-vekst enn tidligere anslått.

Citi-økonomene skriver i en oppdatering at de venter en forbedring i detaljhandelen og industriproduksjonen, samtidig som de venter at fallet i eksporten bremser. Dette vil bidra til at de kinesiske økonomien vokser med 5 prosent i år, skriver Bloomberg. 

«Den sykliske bunnen er her, med alle øyne som ser om den organiske etterspørselen vil ta seg opp i takt med politiske innflytelsen,» skriver meglerhuset.

Citis forrige BNP-estimat for Kina lå på 4,7 prosent, noe som gjorde banken til en av de mest pessimistiske meglerhusene i Kina. 

– Skjør opptur

LYSPUNKT: Fabrikkaktivteten har begynt å ta seg opp i Kina. Her fra en malingsfabrikk i Qingyuan i provinsen Guangdong. Foto: Bloomberg

I en ny undersøkelse fra Bloomberg kommer det frem at medianprognosen blant økonomer for Kina ligger på 5 prosent vekst for året – som er i tråd med det offisielle målet. Det kommer delvis som et resultat fordi mange selskaper har nedjustert sine forventninger til økonomien ettersom eiendomskrisen i landet har påvirket aktiviteten. 

Til tross for at det har komme tall som indikerer at noen sektorer i Kina er i ferd med å stabilisere seg, er oppturen fremdeles skjør. Og økonomene peker på å bekymringer knyttet til innenlandsk etterspørsel og press i arbeidsmarkedet, sammen med vedvarende problemer innenfor eiendomsmarkedet.

Dette gjør at mange følger ekstra nøye med denne uken, som er en nasjonal høytid, for å se etter tegn til økt forbrukertillit. 

Verdifall på 29 prosent

Ifølge Bloomberg økte salget ved store butikkjeder og restauranter med 8,3 prosent i løpet av de tre første dagene av høytiden, sammenlignet med samme periode i fjor. Til gjengjeld var det også flere regioner som fortsatt hadde coronarestriksjoner for ett år siden. 

Under årets høytid er det også ventet at det vil bli foretatt omtrent 900 millioner innenlandske turistreiser, ifølge turistdepartement i Kina. Det vil i så fall være en økning på 5 prosent fra 2019, ifølge HSBC.

Det er likevel noen økonomer som tror at Xi Jinping og de kinesiske myndighetene blir nødt til å øke støtten, og spesielt for eiendomssektoren. Ifølge offisielle tall fra myndighetene har verdien av nye boligsalg fra de 100 største eiendomsutviklerne i Kina falt 29 prosent på årsbasis i september. Det er likevel en forbedring fra måneden før da verdiene var ned 34 prosent på årsbasis.