EU ønsker strengere regler for flyfusjoner
EUs nye konkurransekommissær, Didier Reynders, ønsker strengere regler for flyselskaper som vil fusjonere.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F93986961.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dbf69a34785841bb8abd2d438e974b76cf33bb6d4d6cca50b70b9d22b940fde65)
I et intervju med Financial Times sier EUs nye konkurransekommissær, Didier Reynders, at han ønsker strengere regler for flyselskaper som ønsker å fusjonere, slik at det blir rettferdig konkurranse.
Påvirker konkurransesituasjonen
Flyselskaper tilbyr vanligvis å gi bort verdifulle avgangs- og landings-slots for å sikre avtaler. Det er tillatelser gitt til et flyselskap av en flyplass til å operere avgang eller landing på et bestemt tidspunkt. I artikkelen i Financial Times fremgår det at det ikke alltid fungerer som avtalt, hvilket påvirker konkurransesituasjonen.
Myndighetene i Brussel vil nå be flyselskaper om å sørge for at tillatelsene (slots) blir tildelt konkurrenter på ruter hvor det er bekymringer om det er reell konkurranse. I noen tilfeller kan flyselskaper også bli bedt om å selge eiendeler som ikke er kjernevirksomheten deres for å få klarering.
Savner effektive løsninger
– Vi ser at noen løsninger ikke er effektive. Tidligere var hovedforespørselen [til flyselskaper] å be om [å gi ] slots til andre selskaper, sier Reynders til Financial Times.
Hans kommentarer kommer etter en konsolidering i den europeiske flyindustrien etter corona-pandemien. Som eksempler trekker avisen frem Air France-KLMs inntreden i SAS, Lufthansas kjøp av en 41 prosent eierandel i ITA Airways og International Airlines Group (IAG) som nylig kjøpte de resterende 80 prosentene av spanske Air Europa.