På Sør- og Østlandet har årets første snøfall som vanlig ført til store trafikkutfordringer og ulykker, ettersom flere kjører uten vinterdekk.
Et uhell med bilen er uansett kjedelig, men det kan bli ytterligere forsterket for arbeidstagere som er på yrkesreise i firmabil eller privatbil. For da kan det oppstå usikker om hvem som dekker hva.
– Det er vanlig at arbeidsgiver dekker skader som oppstår på firmabilen, men det er nok mer uvanlig at arbeidsgiver dekker slike skadekostnader på arbeidstagers privatbil, sier Øyvind Elvestad, rådgiver i økonomi hos Simployer.
Avtal med arbeidsgiver
Selv om det ikke er like vanlig, kan arbeidsgiver dekke skader på privatbilen. Men ifølge Elvestad er det som oftest den ansatte som selv må betale dersom det skulle oppstå et uhell med privatbilen.
– Men arbeidsgiver kan også dekke utgifter når ansatte krasjer privatbilen under en yrkesreise, men den skattemessige behandlingen avhenger av hva som har skjedd og hva som er avtalt, sier han.
Det vil for eksempel si at en ansatt som har tatt privatbilen til et møte utenbys og får en uforskyldt bulk i bilen mens den står parkert, ikke uten videre kan kreve å få reparasjonskostnadene dekket av arbeidsgiver.
– Det er ikke noe den ansatte har krav på med mindre det finnes en avtale, sier Elvestad som mener dette understreker viktigheten av å ha en ordentlig avtale på plass.
– Det er viktig å ha en avtale på dette slik at både arbeidsgiver og arbeidstager er trygge på hvem som skal dekke utgiftene dersom uhellet er ute på yrkesreise, legger han til.
Arbeidsgiver dekker firmabil
Skader der motparten har skylden mener imidlertid Simployer at det er nødvendig med noen avtale, ettersom det da er forventet at det vil bli dekket av ansvarsforsikringen til motparten.
Men hvis det skulle komme skader på firmabilen skal ikke kostnader til reparasjon av bilen og eventuelt bonustap beskattes på arbeidstager. Arbeidstager beskattes etter sjablonmodellen. For biler med grønne skilt skattes arbeidstager etter sjablonmodellen, men med et bunnfradrag eller etter en kilometersats på 3,40 kroner pr. privatkjørte kilometer.
Sjablonmodellen tar hensyn til faktorer som bilens listepris, alder, CO2-utslipp, og eventuell bruk av elektriske biler for å beregne den skattepliktige fordelen for ansatte som bruker firmabiler til privat bruk.
Kostnader til reparasjon av bilen og eventuelt bonustap regnes som bilkostnader og arbeidstager skal da ikke beskattes for slike kostnader i tillegg til firmabilbeskatningen.
Skattefritt
Skjer skaden på privatbilen under en yrkesreise er det derimot ikke gitt hvem som dekker skaden, men dersom det er avtalt med arbeidsgiver på forhånd om at de betale for eventuelle skader vil ikke det gi noen skattesmell for arbeidstageren, hevder Elvestad.
– Hvis arbeidsgiver velger å dekke slike kostander er det skattfritt for arbeidstageren, så lenge skaden oppstår under en yrkesreise, sier Simployer-rådgiveren.
Kostnader til utbedring av bilskade, egenandel eller bonustap ved kaskoskade oppstått under yrkeskjøring kan arbeidsgiver dekke skattefritt. Slik skattefri dekning vil komme i tillegg til den skattefrie bilgodtgjørelsen på 3,50 kroner.
– Arbeidstager må dokumentere beløpet som arbeidsgiver skal refundere, sier Elvestad.