<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SoftOx Solutions blør penger - stanser prosjekter

I tredje kvartal tapte SoftOx 5,8 millioner kroner og innrømmer at de trenger penger. 

Publisert 1. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 252 ord
PÅ BØRS: SoftOx ble børsnotert i 2018. NTB Scanpix

Onsdag la Softox frem tall for tredje kvartal som viser at selskapet fortsetter å blø penger. 

Resultat før skatt endte med et tap på 5,8 millioner kroner, mot et tap på 23,7 millioner i fjor. Resultat for de tre første kvartalene før skatt endte med et tap på 13,6 millioner kroner, fremgår det at kvartalsrapporten.

Softox skriver i rapporten at resultatene er preget av restruktureringsprogrammet og kutt i kostnader.

Trenger penger 

«Selskapet står overfor en utfordrende økonomisk situasjon», heter det i kvartalsrapporten. 

De skriver videre at det er iverksatt en rekke tiltak for å redusere kostnader, restrukturere og strømlinjeforme strategien. I rapporteringsperioden har selskapet jobbet med flere alternativer for å skaffe tilstrekkelig finansiering. 

Denne innsatsen utvikler seg positivt og pågår fortsatt. Selskapet er i dialog med potensielle investorer. Så snart selskapet har bestemt seg for en potensiell løsning, vil den bli presentert for markedet og aksjonærene. 

Pauser prosjekter

I rapporten skriver de at arbeidet med driften går bra, men at de er nødt til å sette prosjekter på pause inntil de får nok finansiering. 

«Selskapet har fortsatt behov for ny kapital for å finansiere selskapets drift og forpliktelser. Innsatsen for å løse likviditetsbehovet på kort og lang sikt fortsetter. Dette kan innebære en kombinasjon av selskapsrestrukturering, bredere kapitalinnhenting, salg av eiendeler og strategiendringer», skriver selskapet. 

Videre skriver de at de har omorganisert, til å bli en slankere organisasjon med kun nøkkelpersonell internt. Produktutvikling vil hovedsakelig bli utført av eksterne tjenesteleverandører og produktutviklingspartnere. 

«Den strategiske endringen forventes å redusere produktutviklingskostnadene med mer enn 50 prosent og gir en betydelig reduksjon i selskapets finansielle risiko.»