<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Dra til helvete

Elon Musk tordner mot annonsørene som har forlatt X. – Jeg har ikke noe problem med å bli hatet, sier han.

Publisert 30. nov. 2023
Oppdatert 30. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 364 ord
KLAR TALE: Elon Musk tordner mot annonsørene som har forlatt X. FOTO: Reuters

Under DealBook Summit i New York på onsdag, tordnet Elon Musk mot annonsører som har forlatt X. 

– Hvis noen prøver å utpresse meg med reklame? Utpresse meg med penger? Dra til helvete, sa Elon Musk til annonsørene, og fortsatte:

– Jeg har ikke noe problem med å bli hatet. Hat i vei.

Disney, IBM, Apple, Warner Bros og Comcast er blant selskapene som har stoppet annonsering på plattformen. 

Han la videre til at han ikke brydde seg om annonsørene holdt tilbake pengene sine og «drepte» selskapet han kjøpte for 44 milliarder dollar bare ett år tidligere.

New York Times har rapportert at X risikerer å miste opptil 75 millioner dollar fra annonsørflukten. X hevder på sin side at bare 11 millioner dollar er i fare.

Anklaget for antisemittisme

Tesla-sjefen er anklaget for å ha støttet en antisemittisk konspirasjonsteori på X ved å svare på en annen brukers innlegg som hevdet at jøder hater hvite mennesker og uttrykte likegyldighet til antisemittisme. Musk svarte med: «Du har sagt den faktiske sannheten».

I etterkant fikk Musk skarp kritikk av blant andre Det hvite hus. Flere selskaper besluttet å ikke lenger kjøpe annonser på X.

– Vi vet at Elon er større enn livet på mange måter, og at navnet hans er veldig knyttet til selskapene han enten har grunnlagt eller eier, enten det er Tesla eller SpaceX eller nå X, sa adm. direktør Bob Iger i Disney, og fortsatte:

– Ved at han tok den stillingen han tok på en ganske offentlig måte, følte vi bare at assosiasjonen ikke nødvendigvis var en positiv for oss.

Saksøker ideell organisasjon

Beslutningen om å trekke reklamer følger ikke bare Musks tweet, men også en rapport fra den ideelle organisasjonen Media Matters som viste at annonser fra en rekke selskaper ble plassert ved siden av innhold fra høyreekstreme grupper og antisemittisk innhold.

Musk har siden saksøkt den ideelle organisasjonen for ærekrenkelse. X-sjef Linda Yaccarino stiller seg også bak Musk.

«Ikke én eneste autentisk bruker på X så IBMs, Comcasts eller Oracles annonser ved siden av innholdet i Media Matters' artikkel. Kun 2 brukere så Apples annonse ved siden av innholdet, hvorav minst én var Media Matters. Data seirer over manipulasjon eller påstander», heter det i en tweet Yaccarino publiserte forrige uke.