<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– De vet jo ikke hvilke bolter som er hvor

Aksjekommentator Karl Johan Molnes mener 737 Max-9-fadesen er alvorlig for Boeing, og tror de må tilbake til å gjøre ting selv.

Publisert 9. jan.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 166 ord
Article lead
lead
ALVOR: Karl Johan Molnes tror Boeing må tilbake til «scratch.» Foto: FaTV
ALVOR: Karl Johan Molnes tror Boeing må tilbake til «scratch.» Foto: FaTV

Boeing stupte 8 prosent på Wall Street mandag, og faller nye 2 prosent i tirsdagens handel i dragsuget av 737 Max-9-problemene som har oppstått. 

Det var fredag at vinduspanelet på et Alaska Airlines-fly løsnet i luften, kort tid etter avgang i en høyde på 16.000 fot. USAs luftfartsmyndigheter beordret å sette flytypen på bakken , og siden har både Alaska Airlines og United Airlines oppdaget løse bolter på flere fly.

– Alvorlig

Finansavisens aksjekommentator Karl Johan Molnes karakteriserer situasjonen som alvorlig.

– Dette går på underleverandøren Spirit AeroSystems. Boeing har hatt problemer helt siden General Electric-lederne tok over og skulle outsource alt. Det spørs om man skal gå tilbake til «scratch» og begynne å gjøre ting selv for å få kontroll, sa han på Børsmorgen tirsdag.

– Hvis du ikke får kvalitet nok fra underleverandørene og får levert en dør der du ikke har kontroll på hvilke bolter som er skrudd inn, er det rett og slett ikke godt nok. Du kan ikke holde på og fly sånn, la han til.