Formel 1 er den store drømmen, men i første omgang siktes det mot den relativt nye rekrutteringsserien F1 Academy, som ble lansert i november 2022 og som ble dratt i gang i fjor. Hvert av dagens 10 Formel 1-lag har deltakere i mesterskapet, underforstått at Formel 1 «pusher» på for å få frem kvinnelige kandidater til motorsportens aller øverste divisjon.
Men det er ingen automatikk i opprykk, selv med talent. Veien frem krever knallhard jobbing, en stor porsjon flaks og penger. Mye penger. Hva det koster skal vi vende tilbake til. Summene kan sjokkere, og først må man få et bein innenfor døren. Men det unge norske talentet blir lagt merke til der det teller i utlandet.
– F1 Academy er en jenteserie som kan få jenter opp i motorsport, og ikke bare vise at jenter kan kjøre bil, men at de med støtte fra F1 kan lykkes også.
– På litt lengre sikt er jo Formel 1 målet selvfølgelig, forteller Lilo Fyrileiv muntert.
– Hvordan fikk du lagd racing-setet i bilen?
– Det var med skum i en plastpose. Jeg hoppet inn og ut av bilen for å få den perfekte sittestillingen. Det er litt stressende, fordi man har ganske lite tid på seg før skummet begynner å stivne, og jeg hadde samtidig tre-fire mennesker som hadde hendende sine inni cockpiten, mens jeg holdt på, forteller Lilo Fyrileiv.
Skumsetet i bilen støpes kort forklart rett på gulvet, og skummet utvider seg rundt hofter, skuldre og lår.
Imponerte Horner
I fjor sommer og høst imponerte 19-åringen fra Son trenere og racing-eksperter i England. Under en test i racerbilen Praga R1t på Donington Park, ble hun observert av ingen ringere enn Garry Horner fra Arden International.
Han var så begeistret at han et par uker senere tilbød henne en gratis test-session, der hun kunne vise hva hun dugde til i en skikkelig 1-seter. Garry er faren til Christian Horner, lagsjefen til Oracle Red Bull Racing. Red Bull hadde i fjor tidenes all-time beste sesong, da laget vant Formel 1 sammenlagt med 21 seire av 22 mulige. Godt hjulpet av Max Verstappens 19 førsteplasser og Sergio Pérez’ to seirer. Bare én gang vant et annet lag i fjor, og det var Ferrari med Carlos Sainz i Singapore. Men vi sporer av.
Som en del av opplegget der Lilo Fyrileiv skulle vise hva hun kunne prestere, ble det først avlagt en simulatortest hos Arden, i regi av Steve Hutchinson. Han driver Young Racing Drivers Academy i Banbury, rett ved hovedkontoret til Haas F1. Hutchinson har for øvrig også ansvaret for simulatortrening hos Red Bull, Mercedes-AMG Petronas F1 og BWT Alpine F1. Ekspertene fikk se hva den norske jenta er god for, før hun fikk slippe til i en ekte formelbil. Å si at britene ble imponerte er et understatement. Så henrykte var de at to dager senere ble det holdt en test i en Formel 4-bil, på teknisk krevende Anglesey i Nord-Wales.
– Flinkeste jenta jeg har sett
Bak rattet av den for henne uvante Formel 4-bilen, imponerte Fyrileiv. I løpet av dagen satte hun en personlig bestetid på 1 minutt og 27,57 sekunder. Det er raskere enn hva McLarens Formel 1-fører Oscar Piastri klarte første gangen han kjørte på Anglesey, og noterte 1:27,7. Racing-coach Steve Hutchinson, som tidligere har trent Piastri, er mildt sagt mektig imponert.
– Hun er den beste jenta jeg har sett, og har det største potensialet for å lykkes fremover. Hun er ikke bare veldig teknisk god, hun er veldig rask og ganske modig, sier Steve Hutchinson til Finansavisen Motor.
Det er fristende å si at hun har det i blodet. Faren Floki Fyrileiv begynte med Road Racing med motorsykkel som 18-åring, holdt på i tre år og var innom formelbil med Jim Russell Racing Drivers School i 1992, på nettopp Donington Park. Etter noen år i utlandet, tok han som 46-åring opp racing igjen, med gokart i Norge. Interessen smittet over på datteren Lilo, og siden 2018 har det tatt helt av. Med X30 og KZ2 og VM-runder i Italia og Frankrike.
– Må ha sponsorer i ryggen
F1 Academy setter ikke dørene på vidt gap for å ta imot nytt talent. Lilo Fyrileiv må også vise at hun duger under press, i konkurransesammenheng. Neste skritt er å delta i det britiske Formel 4-mesterskapet GB4 Championship. Årets sesong starter i april, men det er tøft å få stablet nok penger på bordet. Selv en sesong i Formel 4 krever mye kapital.
– Vi er sikre på at det er særs verdifullt for sponsorer å bli med og støtte kampen for å gi like muligheter til jenter. I den anledning lages det en dokumentarfilm om Lilos vei mot F1 Academy, der vi følger henne fra trening og forberedelser til sponsormøter, testing og løp. Dokumentaren vil sannsynligvis sendes på TV i løpet av året, sier Floki Fyrileiv engasjert.
– For alle som driver med racing, er det viktig med et budsjett og sponsorer i ryggen. Målet for 2024 er å få Lilo med i GB4. Fortrinnsvis hele sesongen, sier Steve Hutchinson.
Plan B
– Om vi ikke får tak i nok sponsorpenger, er plan B å teste 15 dager med Steve og kjøre to-tre løp i GB4 for å vise hva hun er god for. Det kan være nok til at F1 Academy-lagene får se hva som bor i Lilo, slik at hun kan få en full sesong i F1 Academy i 2025, tror Floki Fyrileiv.
– Hun er fortsatt ung, så det er ikke hastverk. Men skal hun kjøre racing i april må vi virkelig skynde oss. Hun må få mest mulig trening i bilen før sesongstart, sier Steve Hutchinson.
I GB4 er det som oftest 18-19 førere, og stort sett har det vært med to-tre jenter, maks fire. Den engelske treneren forteller at Fyrileiv bør kjøre GB4 ett år minst, og at hun må imponere med gode resultater. Med gode plasseringer kan det bli F1 Academy i 2025 eller 2026.
– Sponsorenes drøm
Formel 1 har ikke hatt mange kvinnelige førere. Kun fem kvinner har deltatt. Den første var italienske Maria Teresa de Filippis som deltok i fem løp i 1958 og 1959. Maria Grazia «Lella» Lombardi som fra 1974 til 1975 deltok i 17 løp og startet 12, er den eneste kvinnen som har tatt poeng i Formel 1. Beste resultat var en sjetteplass i Spania i 1975. I 1976 forsøkte britiske Divina Galica å kvalifisere seg til det britiske GP-løpet, uten hell. Samme skjebne led sørafrikanske Desiré Wilson i 1980, men hun vant på Brands Hatch i det lokale British Aurora F1-mesterskapet samme året. Italienske Giovanna Amati fikk kontrakt med Brabham i 1992, men greide ikke å kvalifisere seg til de tre løpene hun var påmeldt i.
– Det motorsporten venter på er den første kvinnen som virkelig kan være konkurransedyktig i Formel 1. Det blir gullhøna, og sponsorenes drøm. Vi har ventet i årevis, men det er ingen grunn til at en kvinne ikke kan være like kjapp som en mann, sier Steve Hutchinson.
– Vi har ventet på en skikkelig talentfull jente, du vet «The One», og det kan være Lilo. Faren hennes har coachet henne til et skikkelig høyt nivå. Nå trenger hun bare å ta skrittet videre. Jeg ble overrasket over hvor dyktig hun er, ivrer Steve Hutchinson.
– Så hun er den første kvinnen som kan lykkes i Formel 1?
– Ja, hun har alt som skal til. Det er ingen garantier, ettersom det bare er 20 plasser på verdensbasis i Formel 1. Men hun har den rette innstillingen.
– Blir raskt veldig dyrt
Det at Arden betalte for den første testen på Anglesey, sier mye. Flere av dagens Formel 1-førere har kjørt for Arden. Foruten nevnte Oscar Piastri, har også Pierre Gasly, Sergio Pérez og Carlos Sainz vært gjennom talentfabrikken til Horner-familien. Men det koster.
– Hvis du har talent vil du lykkes, men på et tidspunkt vil du gå tom for penger. Én sesong i GB4 koster fort 300.000 pund (4 millioner kroner, journ. anm.), Formel 3 koster over 1 million pund (13,2 millioner kroner) og Formel 2 koster raskt 2 millioner pund (26,4 millioner kroner), forteller Steve Hutchinson.
– Og da hjelper det ikke bare med sponsorer?
– Nei, du bør komme deg inn i det vi kaller «driver programs», der lag eller produsenter bidrar til å betale alt eller storparten. Og det bør du helst ha på plass før du kjører F3 eller F2. Oscar Piastri kom seg inn i Renault-programmet, og selv om han kjører for McLaren nå, var det jo Renault som betalte for å få ham til Formel 1.
– Det blir raskt veldig dyrt. Bare én test koster 6.000 pund (80.000 kroner). Selv Formel Renault koster rundt 500.000 pund (6,6 millioner kroner) pr. sesong, røper Hutchinson.
Vinneren av F1 Academy får en fullfinansiert sesong i Formula Regional European Championship by Alpine (tilsvarer Formula Renault), som norske Martinius Stenshorne kjørte i fjor. Fjorårets F1 Academy-vinner, spanske Marta Garcia, vant et betalt sete hos Prema Racing. Det er laget som Dennis Hauger kjørte for i Formel 2, før han byttet til MP Motorsport i fjor.
Red Bull Junior Team er et annet kjent navn. Den engelske F1-treneren forteller at de gjerne har 5-10 unge førere, som de sponser fullstendig i håp om at minst én når opp til Formel 1.
– Når du er inne, må du prestere. Er du ikke god nok, er det rett ut, sier Steve Hutchinson.
– Lilo kan nå F1 Academy
Racerkjører, sportssjef i Norges Bilsportforbund og F1-kommentator på Viaplay Atle Gulbrandsen, har fått med seg all spenningen som knyttes til det unge norske fenomenet.
– Lilo har vist god fart i både gokart og racing, og hun hadde en veldig god Formel 4-test i fjor høst. Mitt inntrykk er at de fleste i F1 Academy må stå for rundt halve budsjettet selv, og det er på rundt 150.000 euro (1,7 millioner kroner), sier Atle Gulbrandsen.
– Så du tror hun kan nå opp til F1 Academy?
– Ja, hvis Lilo klarer å skaffe dette budsjettet, har hun en god sjanse for å få plass i F1 Academy.
– På lengre sikt, er det mulig at Lilo kan bli den første norske føreren i Formel 1?
– Å komme til Formel 1 er ekstremt vanskelig, og det er ikke uten grunn at det kalles idrettens trangeste nåløye. Det er kun 20 førere i Formel 1, og i 2024 er det ikke én eneste ny fører som får sjansen. Derfor er det ikke så rart at det aldri har vært en eneste norsk fører i Formel 1, forklarer Atle Guldbrandsen.
– Hauger og Stenshorne
Gulbrandsen understreker at Dennis Hauger og Martinius Stenshorne er de nordmennene som er nærmest Formel 1 pr. i dag.
– Om Hauger for eksempel vinner Formel 2 i sin tredje sesong i det mesterskapet, kan han ha en mulighet til å få en plass i Formel 1. Martinius Stenshorne er også veldig spennende, og imponerte noe voldsomt i 2023, og kan fort bli en av toppførerne i Formel 3 i 2024.
– Er det ikke plass til kvinner?
– Jeg tror dessverre det er noen år til vi får en kvinnelig Formel 1-fører igjen. Jeg mener en kvinnelig fører har de samme forutsetninger for å kjøre F1 som en mann, og ingenting hadde gledet meg mer enn en konkurransedyktig kvinne i Formel 1. Det hadde vært fantastisk for sporten. Problemet er imidlertid kritisk masse.
– Kun de aller færreste er gode nok for F1, og så lenge det er langt færre kvinnelige bilsportutøvere enn menn, så sier det seg selv at det er en enda mindre sjanse for en kvinne. Men en vakker dag vil det skje, men da må man plukke opp de beste jentene i internasjonal karting fra de er 13-14 år gamle, og finansiere sesonger i F4, F3 og F2 for dem.
– Tør du å tippe når kvinner på ny kommer inn i Formel 1?
– Jeg håper det skjer mens jeg ennå kommenterer Formel 1, sier Atle Gulbrandsen.