– De vil knuse konkurrentene
Tesla stuper 13 prosent på svakere vekstutsikter. Grunnlegger Elon Musk ser nå mørke skyer på himmelen, og etterlyser tiltak.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F96549683.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Db55dcfb405520a799fb9403ce1e27a61f60d7157ddcb3b871b3af5dfb1004cac)
Elon Musk er ikke kjent for å holde tilbake i sine utsagn. I forbindelse med Teslas kvartalstall uttrykte Musk en frykt for konkurranse fra elbiler produsert i verdens mest folkerike land.
– De kinesiske bilmerkene er de meste konkurransedyktige selskapene i verden. Hvorvidt de vil ha suksess utenfor Kina avhenger av hvilke former for handelsbarrierer som etableres, uttalte Musk.
– Dersom ingen barrierer konstrueres, vil de rett og slett knuse de fleste andre selskapene i verden.
Utsagnet kommer samtidig som Musk må se Tesla stupe 13 prosent på New York-børsen torsdag. Elbilprodusenten greide ikke å innfri verken på omsetning og resultat i fjerde kvartal, samtidig som driftsmarginen endte på 8,2 prosent, ned fra 16 prosent i fjor
Tesla sa i sin investorpresentasjon at bilvolumveksten i 2024 kan bli betydelig lavere enn fjorårets vekstrate.
Mulig straffetoll i EU
I oktober ble det kjent at EU gransker Kinas subsidiering av intern bilproduksjon. EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen beskyldte Beijing for å oversvømme markedet med billige elektriske biler.
Et av tiltakene som ble nevnt, er en straffetoll på salget av kinesiskproduserte biler i EU.
De seneste årene har bilmerker som BYD, Nio og Xpeng blitt vanlige syn langs norske bilveier. I flere andre europeiske land vokser disse merkene kraftig med sine billige elektriske biler.
BYD har de to siste årene produsert og levert flere batteridrevne biler enn Tesla, tross det kinensiske merkets lavere tilstedeværelse i verdensmarkedene.