SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.30
– Som reflektert i bruttoresultatet vårt, fortsetter vi å se sterk etterspørsel etter programvare og sky. Vi er fortsatt forpliktet til fortsatt effektiviseringstiltak for å øke lønnsomheten og netto arbeidskapital. Med økningen i skyutgifter og etterspørsel etter AI, er vi unikt posisjonert for å fange markedets etterspørsel, sier Crayon-sjef Melissa Mulholland i børsmeldingen.
Crayon rapporterte i dag sine resultater for fjerde kvartal. Inntektene økte fra 1,5 milliarder kroner i fjerde kvartal i 2022 til 1,8 milliarder i fjerde kvartal 2023.
Guiding for 2024:
Resultatet på driften ble senket av nedskrivninger på 76 millioner kroner knyttet til en franchiseavtale i Oman og Qatar. Dette er dog noe lavere enn nedskrivningene i 2022 på 119 millioner. Driftsresultatet endte på 54 millioner kroner, ned fra 66 millioner i 2022.
Det var ventet et driftsresultat på 244 millioner kroner, ifølge konsensus sammenstilt av selskapet basert på estimater fra åtte analytikere, og selskapet bommet følgelig med nesten 80 prosent.
Justert EBITDA endte på 241 millioner kroner, tilsvarende en margin på 15 prosent. Det var ventet en justert EBITDA på 329 millioner kroner, ifølge konsensus.
Det er også nedgang fra året før og skyldes hovedsakelig betydelig svakere markedsutvikling enn forventet i konsulentvirksomheten. Forbedring av lønnsomheten i konsulentvirksomheten vil være et viktig fokusområde fremover.
Bunnlinjen viser et tap på 123 millioner kroner, ned fra 24 millioner i pluss i 2022. Valutatap på 22 millioner kroner må ta skylden for den store nedturen. I fjor ga valutaposten snarere en gevinst på 55 millioner.
Kapitalutgifter vil ikke lenger være en del av selskapets offisielle guiding. Kapitalutgiftsnivåene vil variere basert på strategiske investeringsaktiviteter, men forventes å ligge mellom 2,5 og 3 prosent av bruttofortjeneste over tid.