<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Schibsted må si opp 250 ansatte

På veien mot å bli et mer rendyrket markedsplasselskap vil Schibsted nå fjerne 250 stillinger.

Publisert 18. juni 2024
Oppdatert 18. juni 2024
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
SCHIBSTED MARKETPLACES-SJEF: Christian Printzell Halvorsen. Foto: Iván Kverme

Tungvekteren Schibsted må nå kutte 250 stillinger, opplyses det i en børsmelding.

Planen er å optimalisere kostnadene og forbedre effektiviteten som en del av prosessen med å endre selskapet til et mer fokusert markedsplasselskap. De vil derfor starte medarbeidersamtaler vedrørende organisasjonsendringer som kommer til å redusere antall ansatte.

De 250 stillingene skal kuttes på tvers av Norge, Sverige, Finland og Danmark. Selskapet påpeker at endelige vedtak og oppsigelser avventer konsultasjoner med ansattrepresentanter og fagforeninger, og er forventet avsluttet i september.

– Dette er ikke avgjørelser vi tar lettvint. Vi har til hensikt å gjennomføre denne prosessen åpent, rettferdig og med respekt for hver enkelt som kan bli berørt, sier adm. direktør i Schibsted Marketplaces, Christian Printzell Halvorsen.

I løpet av de neste månedene skal Schibsted ferdigstille sin strategi, organisatorisk oppsett og økonomiske rammer, som er forventet presentert på en kapitalmarkedsdag i fjerde kvartal.

Delt i to

Schibsted kunngjorde tilbake i desember at de ville splitte selskapet i to. Stiftelsen Tinius kjøpte da nyhetsmediene, mens Schibsted Marketplaces, som er den resterende delen av virksomheten, forblir børsnotert.

Prislappen skal ha vært på 6,2 milliarder kroner, bestående av selskapets nyhetsmedier som verdsettes til 5,4 milliarder kroner, samt Schibsteds eierandel i Polaris på 800 millioner kroner.

– Vi står nå ved et veiskille som krever nye tiltak hvor mediene og markedsplassene må omstille seg til en ny virkelighet. Derfor vil både mediene og markedsplassene tjene på å rendyrke sine forretningsområder. Slik vil vi sikre full oppmerksomhet på begge områdene, uten at de må konkurrere om kapital og ressurser, sa styreleder Ole Jacob Sunde i Stiftelsen Tinius tilbae i desember.