Svake resultater fra luksusgigant
Høye renter og inflasjon treffer luksusbransjen, og bremser opp veksten for franske LVMH.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F108521148.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D008d75d8ed69d96a20a87ffdae9fa728e612300bb35c9d202ce60e7147341416)
Salgsveksten bremset opp for den franske luksuskjempen LVMH (Möet Hennessy Louis Vuitton) i andre kvartal som følge av at forbrukerne strammer inn på forbruket innenfor luksussegmentet, skriver Bloomberg.
Den organiske inntekten for selskapets største varegruppe – mote og skinn – økte med én prosent, mens analytikerne ventet en vekst på 1,95 prosent. Driftsresultatet for første halvår var også lavere enn forventet.
Dette er en betydelig nedgang fra i fjor, da divisjonen kunne vise til en omsetningsvekst på 21 prosent i andre kvartal.
Selskapets retail-divisjon, som blant annet inkluderer Sephora, vokste omtrent halvparten så mye som analytikerne hadde forventet.
Luksusvareimperiet var lenge det største selskapet i Europa før legemiddelgiganten Novo Nordisk tok over. Så langt i år er aksjen ned 4,3 prosent på Paris-børsen.