<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svake resultater fra luksusgigant

Høye renter og inflasjon treffer luksusbransjen, og bremser opp veksten for franske LVMH. 

Publisert 23. juli
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 119 ord
RAMMES AV DYRTID: Konsernsjef i LVMH Bernard Arnault, opplever en nedgang i veksten. Foto: Bloomberg

Salgsveksten bremset opp for den franske luksuskjempen LVMH (Möet Hennessy Louis Vuitton) i andre kvartal som følge av at forbrukerne strammer inn på forbruket innenfor luksussegmentet, skriver Bloomberg.

Den organiske inntekten for selskapets største varegruppe – mote og skinn – økte med én prosent, mens analytikerne ventet en vekst på 1,95 prosent. Driftsresultatet for første halvår var også lavere enn forventet.

Dette er en betydelig nedgang fra i fjor, da divisjonen kunne vise til en omsetningsvekst på 21 prosent i andre kvartal.

Selskapets retail-divisjon, som blant annet inkluderer Sephora, vokste omtrent halvparten så mye som analytikerne hadde forventet.

Luksusvareimperiet var lenge det største selskapet i Europa før legemiddelgiganten Novo Nordisk tok over.  Så langt i år er aksjen ned 4,3 prosent på Paris-børsen.