Ford presenterte regnskapstallene sine for andre kvartal etter stengetid på New York-børsen i går.
Topplinjen havnet på 47,8 milliarder dollar, opp 6,2 prosent fra forrige kvartal. Det justerte driftsresultatet havnet på 2,8 milliarder dollar, et godt stykke under forventningen på 3,73 milliarder. Justert inntjening pr. aksje var 47 cent, mot forventet 67 cent.
Ford gjentok sine inntjeningsutsikter for året, og spår en fortjeneste på 10 milliarder dollar til 12 milliarder før renter og skatt.
Aksjen stupte 11,56 prosent i etterhandelen til 12,09 dollar.
Taper mye på elbil
«Omstillingen av Ford er ikke uten voksesmerter,» sa Fords adm. direktør Jim Farley.
Tallene sier det samme; resultatene tar høyde for et 1,1 milliarder dollar tap knyttet til Ford Model E, som er Fords satsning på elektriske kjøretøy.
Ford gjentar forventningen om at Ford Model E vil føre til et tap på 5 til 5,5 milliarder dollar i 2024. I 2023 tapte de 4,7 milliarder dollar i samme segment.
Ford har kommunisert at de har økt produksjonen av tradisjonelle forbrenningsmotorer, inkludert en redesignet versjon av sin mest solgte F-150-pickup. Det hevdes at kjøpere vender seg bort fra elbiler på grunn av høye priser og en upålitelig ladeinfrastruktur, skriver Bloomberg.
Garantikostnader skjøt opp
Garantikostnadene økte med 800 millioner dollar fra første kvartal. Syndebukken var modeller bygget i 2021 og tidligere, heter det.
«Dette var en engangshendelse i kvartalet,» sa finansdirektør John Lawler. «Vi kan ikke lese dette kvartalet som om året er på vei ut av kurs — det er det ikke.»
Ford har slitt med å fikse gjenstridige kvalitetsproblemer, noe som har økt garantikostnadene. I fjor brukte Ford 4,8 milliarder dollar på å fikse kundenes biler. Selskapet måtte holde tilbake 60.000 redesignede F-150 tidligere i år for ekstra kvalitetskontroller.