AnnonseVidere til FinansavisenLukk

EU senker Kina-toll

EU nedjusterer tollen på elbiler Tesla og andre produsenter importerer fra Kina. 

Publisert 10. sep. 2024 | Oppdatert 10. sep. 2024
Article lead
SENKES: EU-tollen på Tesla-biler produsert her i Shanghai. Foto: Bloomberg

EU vil gjøre mindre nedjusteringer av tollsatser på elbiler Tesla og andre produsenter importerer fra Kina, opplyser kilder med kjennskap til saken til Bloomberg.

Tollsatsen på Tesla-biler vil bli revidert fra 9 til 7,8 prosent, mens den for andre produsenter som har vært lite samarbeidsvillige med EU og granskningsprosessen igangsatt i fjor – eksempelvis SAIC – vil senkes fra 36,3 til 35,3 prosent.

Kan endres igjen

Nyhetsbyråets kilder forklarer tolljusteringene med nye opplysninger fra selskapene, mens Mlex – som var først ute med saken mandag, viste til «reviderte subsidieberegninger og korrigering av administrative feil.»

EUs 27 medlemsland skal stemme over forslaget til endelige tollsatser før de trer i kraft i november, og den ekstra tollen kommer på toppen av de 10 prosentene eksportører fra Kina allerede er gjenstand for.

Tollsatsene kan ifølge Bloomberg bli ytterligere endret etterhvert som diskusjonene fortsetter mellom EU og relevante parter, og ny informasjon dukker opp.

Rammer salget

EUs klare oppfatning er at kinesisk elbilindustri subsidieres av Beijing, og for å presse frem et samarbeid med industrien innførte EU derfor 5. juli en midlertidig økt tollsats på elbiler fra Kina.

Den midlertidige økte tollsatsen fikk umiddelbar effekt.

Tall fra analyseselskapet Dataforce som Finansavisen viste til tidligere i september viste at markedsandelen for kinesiske elbiler i Europa var 9,9 prosent i juli, 0,3 prosentpoeng ned fra juni.

I underkant av 14.000 kinesiske elbiler ble nyregistrert i juli, 9.000 færre enn måneden før og tilsvarende et fall i registreringer på nærmere 40 prosent.

Dominerer tysk messe

Utsikter til ekstratoll virker likevel ikke å skremme kinesisk bilindustri nevneverdig.

På den store messen Automechanika i Frankfurt stiller nesten 900 bildelsleverandører fra Kina – av samlet 4.200 deltakere fra 170 land – denne uken ut sine produkter. I tillegg er elbilprodusenter som BYD, Geely, Hongqi og GAC International til stede med sine biler.

Antallet kinesiske utstillere er nesten det doble av antallet tyske utstillere.

– Vi ønsker at elbiler laget av kinesiske produsenter, som til en viss grad er ukjente akkurat nå, skal oppnå tillit i bransjen, sa messesjef Olaf Musshoff ifølge Reuters på en pressekonferanse.

Motor

Informasjon om bruk av AI