Eks-Apple-kjendis satser med motegigant
Jony Ive designet alt fra iPhone til AirPods. Nå har hans selskap funnet opp en ny knapp. Samt et noe ukonvensjonelt klesplagg, som skal selges med Moncler.
Det er Jony Ives designfirma LoveFrom – som den 57-årige industridesigneren startet med den også kjente designeren Marc Newson (angivelig designeren av Apple Watch) i 2019 – som står bak luksusmerket Monclers nyeste satsning innen modulære klesplagg.
Salgspitchen er naturligvis vinklet på Ive, som man med rette kan påstå er en designkjendis, ettersom han i lengre tid var Apples sjefdesigner inntil 2019, samt konseptets fiffige og nyutviklede knapper som holder plaggets forskjellige lag sammen.
Jony Ive (57)
- Britisk designer
- Mest kjent gjennom sitt virke som designer hos Apple mellom 1997 og 2019
- Hadde ansvaret for alt fra iMac til iPad.
- Startet i 2019 sitt eget konsulentselskap, LoveFrom, "et kollektiv bestående av designere, arkitekter, musikere, filmskapere, ingeniører og kunstnere". Apple var blant de første kundene
- Aktuell med ny kleskolleksjon for luksusmerket Moncler.
Innerste lag er en tynn, beige dunjakke ved navnet Moncore. Til dette plagget kan man feste ytterlag til forskjellig bruk. Eksempelvis (i første omgang) regnponcho, feltjakke og frakk. Det hele sydd i resirkulert nylon, med svært få sømmer. Unisex, for øvrig.
Knapt noe knappemangel
Lagene festes med Ive og teamets egne magnetknapper, som for alle praktiske formål ser ut som flate donuts. En rund skive med hull i midten i den ene enden, matchet med en utstikkende knapp i den andre. Trykk på midten av knappen, og den vil åpnes igjen. Sjekk bildet (ovenfor) om du synes dette var dårlig forklart.
Plaggene vil være tilgjengelige i Moncler-butikker fra og med 24. september. På nett i oktober. Prisen er i skrivende stund ikke annonsert, men basert på merkets eksisterende prising blir det nok ikke noe man finner i billig-seksjonen med det første.