Få dager til havnestreik: Goldman anbefaler flere aksjer

Goldman Sachs anslår at verdier opptil 4,9 milliarder dollar pr. dag vil bli rammet av havnestreiken. Banken anbefaler flere enkeltaksjer.

Publisert 27. sep. 2024 | Oppdatert 27. sep. 2024
Article lead
JERNBANESELSKAPENE SOM BLIR VINNERNE?: Union Pacific jernbanegård i Waukegan, Illinois, USA. Foto: Bloomberg

«Ingen avtale på plass mellom International Longshoreman Association [fagforeningen ILA] og US Maritime Alliance (en allianse av havneoperatører og transportører),» skriver Jordan Alliger i Goldman Sachs i en analyse. Kontrakten mellom partene utløper 30. september.

«Havner på Øst- og Gulfkysten sysselsetter omtrent 45.000 ILA-havnearbeidere og sto for omtrent 52 prosent av innkommende havnetrafikk i 2023,» skriver analytikeren.

Skaden

Analysen anslår at rundt 4,9 milliarder dollar pr. dag står i fare skulle streiken materialisere seg.

I så fall vil trafikken sannsynligvis bli omdirigert til vestkystens havner. «Dette kan skape ytterligere logistiske utfordringer, og vi tror dette kan føre til en kortvarig økning i transportkostnader (...) kan også påvirke inflasjonen,» skriver Alliger.

Fraktratene fra Kina til vestkysten i USA er ned 15 prosent fra toppen i juli, men er fortsatt på «svært høye nivåer (6.800-6.900 dollar), tilsvarende 3,9 ganger høyere enn for ett år siden,» skriver han videre.

Anbefalinger fra Goldman

«Når det gjelder selskaper, ser vi en potensiell oppside i de som har høy eksponering mot vestkysten,» skriver Alliger.

Jernbaneselskapene Union Pacific Corp og Burlington Northern Santa Fe Corporation (sistnevnte eies av Berkshire Hathaway), blir trukket frem.

J B Hunt Transport Services kan også være en vinner ifølge Goldman, selskapet «håndterer intermodal transport med betydelig eksponering mot vestkysten, ettersom deres hovedpartner er BNSF», heter det.

Generelt kan lastebilsjåfører oppleve prisøkninger på grunn av at det kan bli en mangelvare på vestkysten.

«Hvis fraktselskaper mister muligheten til å sende varer til sjøs, kan de bli nødt til å bruke mer flyfrakt. Begrenset kapasitet i lufttransport kan også gi fordeler for pakkeleverandører som FedEx og UPS, samt for selskaper som håndterer tyngre last,» skriver Alliger.

Shipping

Informasjon om bruk av AI