En kombinasjon av aksjonærer, långivere og kunder deltar i finansieringen. Forhandlingene er i sluttfasen, men det er fortsatt risiko for at de kan falle fra hverandre, det skriver Bloomberg torsdag ettermiddag.
Finansieringen vil gi selskapet tid til å sikre en mer permanent finansiering. Den svenske produsenten har sikret batteriordre verdt titalls milliarder dollar, men har hatt utfordringer med å levere produktene med akseptabel kvalitet.
Volkswagen, som er største aksjonær har sagt at de vil hjelpe Northvolt med å øke produksjonen av battericeller, men har gitt få detaljer.
Deres lastebilprodusentdel Scania er avhengig av Northvolt sine batterier og er derfor en kunde som også kan bidra med finansiering, ifølge personer med kjennskap til saken.
Northvolt har mottatt omtrent 10 milliarder dollar i gjelds- og egenkapitalfinansiering siden 2017 da de ble gründet. De får likevel beinhard konkurranse fra kinesiske produsenter som har lavere kostnader.
De siste ukene har Northvolt kuttet i antall ansatte. Forrige runde med oppsigelser endte med et kutt på 400.