Russlands samlede sjøbårne oljeeksport kom inn på 3,6 millioner fat pr. dag i uken som endte 27. januar, viser en gjennomgang Bloomberg har gjort.
Dette var 480.000 fat pr. dag, eller 16 prosent, mer enn i uken før, og kompenserte for nesten hele fallet i uken før. Volumene steg med 310.000 fat pr. dag fra havnene på stillehavskysten og i Finskebukta, mens havnene i Arktis opplevde nedgang.
Over de siste fire ukene står gjennomsnittlig volum nå i 3,34 millioner fat pr. dag, det høyeste nivået sett siden juni.
Snart nye sanksjoner
Oppsvinget i volum kommer i forkant av at Russland 5. februar møter en ny utfordring i form av europeisk embargo på sjøbåren import av oljeprodukter – en embargo som også følger med et pristak. Dette vil bidra til å sende volumer til ikke-europeiske destinasjoner, samtidig som Kremls inntekter begrenses.
Nyhetsbyrået trekker også frem at Tyskland og Polen nå har stoppet all import gjennom rørledninger.
Analytikere spør seg ifølge Bloomberg om Russland – i samme grad som med oljen da den ble sanksjonert – vil klare å kanalisere sine raffinerte produkter til markeder som allerede er godt forsynte av egne raffinerier.
Halvert eksportavgift
Forrige ukes økte volumer sørget for større tilførsel av eksportavgifter inn i Russlands krigskasse, men ikke med mer enn 8 millioner dollar ettersom en revidert formel – innført ved inngangen til 2023, har halvert eksportavgiften den russiske staten tar inn pr. fat olje. Moskva skal vurdere endringer i beregningsmetoden for å få fart på inntektene.
Nyhetsbyrået minner om at oljetankere har blitt mer forsiktige med å flagge sine endelige reisemål. Tankere som fraktet mer enn 33 millioner fat russisk olje, tilsvarende eksport på 1,19 millioner fat pr. dag, forlot sine havner uten en åpenbar destinasjon i de fire ukene som endte 27. januar.