<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gjeldstynget offshorerederi henter 140 millioner

Olympic Subsea henter 140 millioner kroner til nedbetaling av gjeld, etter at selskapet styrket egenkapitalen med 500 millioner i fjor. 

Publisert 1. mars 2023
Oppdatert 1. mars 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 395 ord
7+3: Olympic Subseas flåte teller nå syv subseaskip, i tillegg har selskapet management på ytterligere tre skip, kontrollert av SRR Invest. Her «Olympic Taurus». Foto: Olympic Subsea

Det gjeldstyngede rederiet Olympic Subsea fikk i fjor charterinntektene på 542 millioner kroner, og EBITDA-resultatet kom på 234 millioner kroner. 

Samtidig kom det samlede driftsresultatet for året på 497 millioner kroner, mot 40 millioner i 2021. Dette skyldes i stor grad reversering av tidligere nedskrivinger på 332 millioner kroner, som følge av bedring i selskapets situasjon og av markedsutviklingen, opplyser selskapet i en pressemelding onsdag. 

Positiv egenkapital

FORNØYD: Hovedaksjonær og styreleder Stig Remøy i Olympic Shipping friskmelder nå selskapet. Foto: Eivind Yggeseth

– Tallene dokumenterer at vår langsiktige omstillingsstrategi har vært riktig. Olympic er nå friskmeldt. Vi har inngått eller er i ferd med å inngå kontrakter både innenfor fornybar, olje og gass på mer enn 2 milliarder kroner, sier hovedeier og styreleder Stig Remøy.

Selskapets egenkapital har i løpet av 2022 også styrket seg med en halv milliard kroner, fra minus 200 millioner kroner ved inngangen av året til pluss 312 millioner kroner ved utgangen av året. 

– Vi forventer at egenkapitalen og selskapets samlede verdi vil fortsette å vokse som en følge av markedssituasjonen og den nye restruktureringsavtalen, sier Remøy, som er majoritetseier i konsernet gjennom sitt selskap SRR Invest AS.

Henter 140 millioner

Tirsdag hadde Olympic Subsea en ekstraordinær generalforsamling, hvor de vedtok å gjennomføre en rettet emisjon på 140 millioner kroner, hvorav 114,5 millioner skal brukes til å nedbetale gjeld. I tillegg skal et aksjonærlån pålydende 55 millioner kroner konverteres til egenkapital.

Olympic har gjennom dette oppfylt vilkårene for en ny restruktureringsavtale med kreditorene, med varighet til 31. mars 2026. I den nye avtalen beholder Olympic alle dagens sju skip i konsernet. Samtidig øker avdragene på selskapets gjeld, i tråd med allerede eksisterende og forventede forbedringer i markedet.

Obligasjonseierne kom inn

Olympic Subsea begynte å slite tungt etter at det kraftige oljeprisfallet høsten 2014 utløste voldsomme kostnadskutt i oljeselskapene og sendte mange plattformforsynings-, ankerhåndterings- og subseafartøyer i opplag.

I forbindelse med restruktureringen høsten 2021 kom obligasjonseierne inn på eiersiden. Det skjedde ved at et obligasjonslån på 300 millioner kroner og påløpte renter på 46 millioner kroner ble omgjort til aksjer, tilsvarende 22,4 prosent av eierskapet i rederiet.