<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftige oljekutt som ikke er lette å se

Russland har varslet produksjonskutt på 500.000 fat pr. dag ut juni, men det er ikke mye synlig i den russiske oljefrakten til sjøs.

Publisert 27. mars 2023
Oppdatert 27. mars 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 487 ord
KUTTER OLJEPRODUKSJONEN? Russlands president Vladimir Putin og visestatsminister Alexander Novak. Foto: NTB

Russisk oljefrakt sjøveien holder seg på sterke nivåer, melder Bloomberg, noe som betyr at løftet fra Kreml om kraftige produksjonskutt fortsatt ikke er synlig i leveransene til det internasjonale markedet.

Nyhetsbyråets sporing av oljetankere viser at det ble fraktet 3,11 millioner fat pr. dag fra Russland i de syv dagene frem til 24. mars, 123.000 fat mindre enn i uken før. Det mindre volatile fireukerssnittet falt omtrent like mye. Dette er den sjette uken at frakten holder seg over 3 millioner fat pr. dag.

Russlands visestatsminister Aleksander Novak varslet i forrige uke at kuttet i oljeproduksjonen på 500.000 fat pr. dag skulle forlenges med tre måneder fra utgangen av mars til utgangen av juni – som en respons på pristaket vestlige land har innført på russisk olje.

Kraftig prisfall

Siden Russland først annonserte et produksjonskutt 10. februar, har oljeprisene falt rundt 10 dollar – noe som antyder at tradere ikke lar seg stresse. Ethvert produksjonskutt vil først bli motvirket av lavere etterspørsel fra raffineriene, som nå er inne i vedlikeholdssesongen. Videre bidrar tapt rørkapasitet til Europa, for eksempel via Druzhba-rørledningen, til å gjøre volumer tilgjengelige for eksport sjøveien.

Det russiske produksjonskuttet vil ifølge Novak skje fra et basisnivå på 10 millioner fat pr. dag. Men det faktiske kuttet kan bli lavere, påpeker Bloomberg, som viser til at Det internasjonale energibyrået (IEA) vurderer både januar- og februar-produksjonen til å være under dette nivået. Med en Brent-olje som blir handlet rundt 75 dollar pr. fat, kan Russlands partnere i OPEC+ hilse et kutt velkommen. 

Gjennomsnittlig totalvolum av olje på skip med kurs for Kina og India, pluss mindre leveranser til Tyrkia og laster på skip som ikke flagger sin endelige destinasjon, falt til 3,1 millioner fat pr. dag i løpet av de seneste fire ukene, det laveste nivået på seks uker.

Fra skip til skip

Når de endelige destinasjonene for lastene åpenbarte seg i slutten av januar, ble det klart at leveransene til Kina steg til sine høyeste nivåer siden Ukraina-invasjonen – selv om dette ikke ble opprettholdt i februar. Historiske mønstre peker ifølge nyhetsbyrået mot at skip på vei mot Suezkanalen og merket med «Unknown Asia» ender opp i India.

Overføringer av laster fra skip til skip fortsetter i høyt tempo, noe som er mest synlig utenfor den spanske eksklaven Ceuta på nordøstspissen av Marokko og utenfor den greske kystbyen Kalamata. Siden starten av 2023 har minst 55 laster blitt overført mellom skip på de to stedene, fortsetter Bloomberg. 

Volumene overført utenfor Hellas, hovedsakelig i Lakonikos-bukten, spratt opp i mer enn 10 millioner fat i februar, tilsvarende 360.000 fat pr. dag. Utenfor Ceuta ble det overført 4,4 millioner fat, eller 156.000 fat pr. dag, i løpet av måneden.

Frontkontrakten for Brent-oljen står mandag ettermiddag i 75,81 dollar pr. fat, opp 1,1 prosent så langt i dagens handel. WTI-oljen stiger 1,1 prosent til 70,05 dollar pr. fat.