<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Verdien kan ikke overdrives

Cadeler har signert to kontrakter med Ørsted med en samlet verdi på inntil 8 milliarder kroner. Samtidig tar selskapet en ny, strategisk retning.

Publisert 25. apr. 2023
Oppdatert 25. apr. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 269 ord
MILLIARDKONTRAKTER: Cadeler og konsernsjef Mikkel Gleerup har sikret seg storjobb for Ørsted. Foto: CADELER

 

– Dette er en særdeles viktig kontrakt som åpner et nytt forretningsområde. Verdien kan ikke overdrives, sier konsernsjef Mikkel Gleerup i Cadeler til Finansavisen.

Cadeler har inngått en endelig avtale med Ørsted for to transport- og installasjonskontrakter for havvindparken Hornsea 3 i Storbritannia.

Avtalen ble opprinnelig inngått i august i fjor, med forbehold om at Ørsted foretok en endelig investeringsbeslutning.

Nå opplyser Cadeler at avtalen har en verdi på mellom 500 og 700 millioner euro, noe som tilsvarer mellom 5,8 og 8,2 milliarder kroner.

Lovende markeder for nye skip

Den første kontrakten gjelder transport og installasjon (T&I) av fundamenter til vindturbinene, noe som for første gang gjør selskapet til en fullservice-leverandør innen fundamenter. 

Arbeidet har forventet oppstart i første kvartal 2026, og avsluttes innen utgangen av samme år. Jobben vil bli utført med et av selskapets såkalte F-klasse-fartøyer som er under bygging.

Den andre kontrakten gjelder installasjon av rundt halvparten av vindturbingeneratorene som kreves på prosjektet. Dette starter opp like etter at fundamentprosjektet er fullført, og ventes å være ferdig i 2027. Til dette vil Cadeler benytte et av sine to nye X-klasse-skip.

Cadeler forventer å få flere fullservice-kontrakter, og skalerer derfor nå opp med et team på inntil 65 prosjektledere, ingeniører og administrasjon på land.

– Markedet er svært lovende både for våre O-, X- og F-klasse-fartøyer, sier Cadeler-sjefen.

Cadeler

  • Dansk selskap som eier to fartøyer for transport og installasjon av offshore vindturbiner. Har i tillegg fire skip under bygging med levering i 2024 og 2025.
  • Er notert på Oslo Børs med en børsverdi på 9 milliarder kroner.
  • Største eier er BW Group gjennom selskapet BW Altor, med 30,3 prosent av aksjene.