Bestiller to havvindskip
Acta Marine bestiller enda to havvindskip med Ulstein-design, men skipene skal fortsatt bygges i Tyrkia.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F85559435.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D50946d9a268c2422f6bf32a6b6fd2e60c8d1f282bf29a6bc6f1f7e16acb930d8)
I juni i fjor bestilte nederlandske Acta Marine bygging av to konstruksjonsstøttefartøyer med Ulstein-design, men byggekontraktene havnet hos tyrkiske Tersan.
Nå har rederiet erklært opsjon på bygging av ytterligere to slike skip. Skipene har fortsatt design fra Ulstein Design & Solutions, og skal fortsatt bygges i Tyrkia.
– Generelt ser vi at stadig flere rederier i inn- og utland vender seg bort fra norske verft for sine nybyggingsprosjekter, sa Ulstein Groups konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti til Finansavisen da de to første skipene ble bestilt i fjor.
– Dette henger blant annet sammen med de særnorske rammevilkårene for arbeidsintensiv industri som gjør det utfordrende å konkurrere internasjonalt, og særlig da overfor nasjoner som strategisk og finansielt støtter sin industri, la hun til.
Metanol
Alle de fire fartøyene er av SX216-designet fra Ulstein med den nye Twin X-stern-løsningen, og vil bli levert med kombinerte metanol-/dieselgeneratorer.
Skipene har en lengde på 89,9 meter, en bredde på 19,2 meter og har plass til opptil 135 personer. De er utstyrt med en walk-to-work-gangbro og kran.