<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bestiller to havvindskip

Acta Marine bestiller enda to havvindskip med Ulstein-design, men skipene skal fortsatt bygges i Tyrkia.

Publisert 7. juni 2023
Oppdatert 7. juni 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 176 ord
TO+TO: Nederlandske Acta Marine har nå fire havvindskip med Ulstein-design i bestilling.  Illustrasjon: Ulstein Design & Solutions

I juni i fjor bestilte nederlandske Acta Marine bygging av to konstruksjonsstøttefartøyer med Ulstein-design, men byggekontraktene havnet hos tyrkiske Tersan.

Nå har rederiet erklært opsjon på bygging av ytterligere to slike skip. Skipene har fortsatt design fra Ulstein Design & Solutions, og skal fortsatt bygges i Tyrkia.

– Generelt ser vi at stadig flere rederier i inn- og utland vender seg bort fra norske verft for sine nybyggingsprosjekter, sa Ulstein Groups konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti til Finansavisen da de to første skipene ble bestilt i fjor.

FIKK IKKE BYGGEOPPDRAGET: Konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti i Ulstein Group. Foto: Per Eide Studio

– Dette henger blant annet sammen med de særnorske rammevilkårene for arbeidsintensiv industri som gjør det utfordrende å konkurrere internasjonalt, og særlig da overfor nasjoner som strategisk og finansielt støtter sin industri, la hun til.

Metanol

Alle de fire fartøyene er av SX216-designet fra Ulstein med den nye Twin X-stern-løsningen, og vil bli levert med kombinerte metanol-/dieselgeneratorer.

Skipene har en lengde på 89,9 meter, en bredde på 19,2 meter og har plass til opptil 135 personer. De er utstyrt med en walk-to-work-gangbro og kran.